A letölthető .pdf
kiterjesztésű fájlok megtekintéséhez szükséges
|
Az alábbi szöveg a magyar irodalom programok első évfolyamos hallgatói tájékoztatására szolgáló levél, de az általános részeit talán haszonnal olvashatják a nem magyar irodalmi programok hallgatói is.
A honlapon megtalálják az általános,
praktikus tudnivalókon kívül a mindenkori szabályzatokat, a tanegység- és olvasmánylistákat, archív anyagokat, program- és linkajánlót stb., és persze az érvényes kurzuskínálatot; mindez hozzáférhető a kezdőlapról, melyet a könnyen megjegyezhető iskola.dr.hu
címen érhetnek el. Nincs szükség arra, hogy naponta figyeljék a honlapot,
hátha felbukkan az a hír, amelyre várnak, amennyiben feliratkoznak a honlapfrissítésről
szóló értesítőre. Azt, hogy nekem történetesen
megvan valakinek az e-mail címe, nem érzem megfelelő felhatalmazásnak
arra, hogy az értesítőkkel „zaklassam”, tehát csak azoknak küldök
a frissítés tartalmáról rövid kivonatot, akik a megadott formában feliratkoznak.
Azt hiszem, azzal már nem kell számolnunk, hogy valaki semmiképpen nem tud internetközelbe jutni (legalább
a szorgalmi időszak kezdetén és a vizsgaidőszakban, akkor is maximum hetente) vagy nincs olyan ismerőse, akit megkérhetne, hogy az értesítő alapján tájékozódjon
helyette. Ha mégis, őt arra kérem, küldjön nekem erről a tényről egy
(papír!)levelet, egyben tegyen javaslatot arra, milyen formában szeretne
hozzájutni az információkhoz és konkrétan mifélékhez.
Ez tehát a doktoriskolai tanegységlista szerkezeti felépítése. Az egész nem olyan bonyolult, mint amilyennek esetleg tűnik; az egyes programok tanegységlistája alapján (amely tartalmazza a program betűjelét és a konkrét tanegységek kódját) egyszerűen áttekinthetővé válik. (Ki-ki válassza ki a saját programja tanegységlistáját természetesen.) Ami még általános szabály és célszerű megjegyezni, hogy tanegységet csak érdemjegy megszerzésével lehet teljesíteni, nem elégséges a kurzusvezető puszta aláírása, valamint az indexbe a tárgy nevén kívül valóban be kell jegyezni a megfelelő kódot is. A továbbiakban a magyar irodalom programok gyakorlatára koncentrálva térjünk vissza az általános tárgyakhoz. Az eddig elmondottakon kívül (milyen kurzusok indulnak és melyik félévben, milyen sorrendben érdemes őket felvenni) tudni kell, hogy az ezekhez kapcsolódó előadások nem feltétlenül heti vagy havi rendszerességgel követik egymást, illetve mivel a doktoriskolai félév, ha hivatalosan nem is, de a gyakorlatban, természeténél fogva, kicsit mindig később kezdődik, mint a nappali tagozatosok szemesztere, általában csak a félév második havába lépve kezdődnek el, ezért a jövőben sem lesz ok a türelmetlenségre, ha szeptember vagy február legelején még derül ki, hogy mikor is van az első óra. Sőt egyre inkább az a gyakorlat, hogy a félév elején csak azt tudjuk állítani, hogy meghirdetünk általános tárgyakat, ezek a megadott kódon és címmel fölvehetők, a téma- vagy programvezető ellenjegyzésével leadható az index a leadási határidőig, azonban a kurzus konkrét paramétereit csak később tudjuk megadni.Általában 4-6 alkalomnál nem kell többre számítaniuk egyik általánosan kötelező kurzust illetően sem, és mindegyikre délutánonként kerül majd sor, helyszínük valahol a Trefort-kerti épületegyüttes területén lesz. A kurzusokkal kapcsolatos konkrétumokat (időpontok, helyszín, olvasmánylista) majd a honlapon találják meg, amint sikerül végleges időpontokat egyeztetni és helyet találni az óráknak. Mindez tehát a magyar irodalom programok szervezte általános (kötelező) tárgyakra vonatkozik, függetlenül attól, hogy ki melyik magyar irodalom program hallgatója. Programonként más és más viszont a szakmai tárgyak és a konzultációk rendje. A következő bekezdés szövegéből ki-ki válassza ki magának, ami rá vonatkozik és tartsa emlékezetében.
A Reneszánsz,
a Barokk, a Felvilágosodás, a Romantika, az Összehasonlító irodalomtudomány és a Legújabb kori
magyar irodalom program hallgatói az adott félévi szakmai tárgyukról
és témakonzultációjukról, feladataikról, érdemjegyük megszerzésének körülményeiről
a programvezetőjüktől értesülhetnek, közvetlenül velük tartsák a kapcsolatot.
A kapcsolattartás módját, fogadóórájuk időpontját, elérhetőségüket stb.
saját érdekükben tisztázzák már első találkozásukkor, hogy ilyen „technikai”
problémák ne okozzanak később gondot (nem kell például félévről félévre
a nappali tagozatosok titkárságán érdeklődni folyamatosan az elérhetőségükről
vagy az óráik időpontjáról). Végül néhány szót a doktoriskolai ügyintézésről. A PhD-adminisztrációnak tulajdonképpen két fóruma van. A doktorandusz „tanulmányi osztálya” a Doktori és Habilitációs Ügyek Irodája – azok az ügyek intézhetők ott, amelyekkel nappali tagozatosként a tanulmányi osztályhoz vagy a diáktanácsadóhoz fordultak, illetve kifejezetten adminisztratívak, magával a PhD intézményével kapcsolatosak, nem szakmaiak és nem programspecifikusak. A Doktori Iroda a hivatalosság őre: minden olyan kérdést csak ők tudnak megnyugtatóan tisztázni, amelyet a doktori képzés valamely minisztériumi vagy egyetemi/kari szabályzata rögzít. Ilyenek az ösztöndíjjal, a tandíjjal, tandíjmentességgel és -mérsékléssel, a beiratkozással, a halasztással, az indexleadással kapcsolatos kérdések, az obligát „mikor kapom meg a diákigazolványomat” probléma, az, hogy a felvételtől vagy az abszolutóriumtól számítva mikor lehet/kell szigorlatozni és védeni, ez utóbbiakat hogyan kell intézni. Mindezekre tőlem hiába várnak választ: vagy egyáltalán nem tudom a megoldást, vagy az nem autentikus, ezért még ott is mindenképpen újra meg kell kérdezni, tehát fölösleges kipréselni belőlem egy „nem tudom”-ot. Az iroda a Múzeum krt. 4/a-ban, az I. emelet 114–121-ben található, vezetője Csoba Alice, telefonszámaik: 485-5250/5176, 5161, 5183, 5164, félfogadási idő a beiratkozási időszakon kívül: hétfő, kedd, csütörtök 10–12, 14–16 (ezt kérik betartani). Tőlem (csak) a programok működésével és a kurzusokkal kapcsolatos konkrét kérdéseikre kaphatnak választ, a tanegységekről és kurzusokról tudok felvilágosítást adni (ha már vannak információk), ha szükség van rá, segítek értelmezni a szabályzatokat, a képzési rendet, nagyjából ismerem a lehetőségeket és a kötelezettségeket, itt kérhető majdan az abszolutórium, itt (és a Doktori Irodában is) kell jelentkezni a szigorlatra és a védésre (külön nem figyelmeztetünk senkit arra, hogy ideje letenni a szigorlatot, úgyhogy erre ügyelni kell annak idején!), és ehhez hasonlók. Amit pedig biztosan nem lehet majd: az indexeket rám bízni, de a nappali tagozat titkárságára sem (azaz nem íratjuk alá, nem „szerzünk” bele jegyet, nem tároljuk, nem adjuk le stb.); egyrészt nem feladatunk, ez a hallgató kötelessége (ráadásul a beiratkozáson kívül az egyetlen hivatalos-adminisztratív kötelezettsége a három év alatt), másrészt a leckekönyv hivatalos okmány, amelyet nem célszerű csak úgy rábízni valakire, aki – éppen mivel ez nem feladata – nem tudja garantálni a biztonságát; ha ezerből egy kallódik el, már az is túl nagy és aránytalan veszteség volna. A Doktori Iroda adatbázisa számomra nem elérhető, viszont bizonyos adatok ismeretére itt is szükség van/lehet. Például előfordul, hogy pályázati, publikációs, munka- vagy ösztöndíjlehetőségekről értesülök hivatalból, de csak akkor tudom ezeket továbbítani az érdekelteknek, ha tudom, kik lehetnek egyáltalán érdekeltek. Erre szolgál az adatlap, és ezért tartalmaz a puszta elérhetőséget firtató kérdéseken túl néhány egyebet is. Természetesen nem kötelező válaszolni, de arra még nem volt példa, hogy valakit azért igyekeztem volna mindenáron elérni levélben vagy telefonon, mert valaki rosszat akart neki, sőt. Ha megosztaná velem a kért információkat, küldje vissza a kitöltött adatlapot e-mailben. A későbbiekben az adataik esetleges változásáról is értesítsenek. Doktoriskolánkban a PhD-hallgatók hagyományosan közreműködnek a nappali tagozattal kapcsolatos bizonyos feladatok elvégzésében, így részt vesznek írásbeli vizsgákon teremfelügyelőként, dolgozatjavítóként (elsősorban az Általános irodalomtudomány, Romantika és Összehasonlító irodalomtudomány programok hallgatói). Kérjük, az ilyen jellegű felkéréseknek (melyeket az intézeti titkárság vezetőjétől, Aleku Sztefkától kapnak majd) lehetőleg tegyenek eleget, ez szerves része a doktoranduszok feladatainak; akadályoztatásuk esetén igyekezzenek gondoskodni helyettesről, a határidőket (például javított dolgozatok leadása) pontosan tartsák be. A doktoriskola vagy egyes programjai által szervezett konferenciákra, előadásokra, szemináriumokra szóló meghívók sem formálisak. Engem leginkább e-mailben érnek el, személyesen ebben a félévben keddenként 2 és 5 óra között, valamint csütörtökön délutánonként a III. emeleti 309-es szobában. Ha egyéb időpontban szeretnének velem beszélni, írjanak előtte és egyeztetünk. Viszont vegyék figyelembe, hogy a legtöbb adminisztratív ügyben nem kerülhető meg a doktori iroda, tehát a rájuk tartozó kérdésekkel mindenképpen hozzájuk kell fordulniuk, a honlapon pedig egyébként is közzéteszek minden információt, ami a birtokomban van, tehát „élőben” sem nagyon tudok annál többet mondani, mint amit itt megtalálnak.
Köszönöm, ha elolvasták
ezt az ijesztő terjedelműre sikerült levelet, azt meg különösen, ha alkalmazzák
is a benne foglaltakat.
Bodnár Krisztina 2007. szeptember 13. |
||||