ELTE BTK
Irodalomtudományi Doktori Iskola

1088 Budapest
Múzeum krt. 4/a.
e-mail

Kezdőlap Kezdőlap, tartalomjegyzék

Frissítve:
2003. márc. 24. 11:35
2003. márc. 4. 18:30
2003. febr. 25. 16:50
2003. febr. 21. 19:15
2003. febr. 6. 19:10


Az oldalt Microsoft Internet Explorer böngészővel
ajánljuk megtekinteni.

 

Az ELTE Irodalomtudományi Doktori Iskola
kurzuskínálata a 2002/2003. tanév tavaszi félévére

Szakmai tárgyak programonként

Anglisztika és amerikanisztika

Modern angol és amerikai irodalom
Angol reneszánsz és barokk irodalom
Amerikanisztika

Germanisztika

Germanisztikai irodalomtudomány
Skandinavisztika

Magyar és uráli irodalomtudomány (folklór) és könyvtártudomány

Általános irodalomtudomány
Összehasonlító irodalomtudomány (Vizsgaidőpontok is!)
A magyar reneszánsz
A magyar barokk irodalom
A magyar és európai felvilágosodás
A magyar romantika (Vizsgaidőpontok is!)
A XX. század első felének irodalma. A Nyugat és kora (Vizsgaidőpontok!)
A legújabb kori magyar irodalom
Az uráli népek folklórja és irodalma
Könyvtártudomány

Szlavisztika

Orosz irodalom és irodalomkutatás
Szláv irodalmak
Az orosz irodalom és kultúra Kelet és Nyugat vonzásában

Romanisztika

Francia irodalom a középkortól a felvilágosodásig
Francia irodalom a felvilágosodástól napjainkig
Italianisztikai irodalom- és művelődéstörténet
A kortárs latin-amerikai elbeszélő irodalom alkotásainak szövegvizsgálata


Modern angol és amerikai irodalom

IR-ANMO 411 English Poetry in the Twentieth Century / Az angol költészet a huszadik században (előadás)
Sarbu Aladár
kedd 10–11:30
ADs 211.

The opening lectures of the course, after some theoretical considerations concerning Romanticism and Modernism, take a brief look at the London Avant-Garde (Dowson, L. Johnson, Symons, Wilde), which is followed by an examination of the varieties of the Modern in poetry (Yeats, Hardy, Imagism, Eliot, Kipling). The evolution of the ’Auden Generation’ (Auden, Spender, MacNeice, Day-Lewis) is traced into the post-war period, so is the growth of the essentially Romantic poetry of Dylan Thomas. Of the post-war poets, Larkin, Ted Hughes and Heaney come in for considerable attention.


IR-ANMO 420 Blake: Prophecies / Blake: Próféciák (szeminárium)
Péter Ágnes
csütörtök 12–13:30
ADs 211.

The seminar will be based on the reading of Blake’s largest work, Jerusalem, with necessary references made to earlier prophecies (The First Book of Urizen) and contemporaneous MS poems. The allusions in the text to traditions (Platonic, Neoplatonic, Biblical, esoteric, etc.) will also be discussed, and the prophecy will be interpreted in an historical context.


IR-ANMO 421 Feminist Literary Criticism / A feminista kritikai gondolkodás (szeminárium)
Friedrich Judit
csütörtök 12–13:30
ADs 204/a.

The course will provide an introduction to feminist literary criticism. Discussions will range from basic terms (female, feminine, feminist) to texts that shaped feminist thinking, as well as contemporary critical texts. We will also examine feminist criticism in action, based on works of the 19th and 20th centuries. The course will be completed by examples of feminist criticism in spheres other than literary (e.g. films).


IR-ANMO 422 The English Novel 1950–1990 / Az angol regény 1950–2000 (előadás)
Sarbu Aladár, Takács Ferenc
csütörtök 16–17:30
ADs 234.

This course of lectures on the most recent chapter of the history of the English novel purports to cover the subject with a view to deciding whether the charge that the English novel of the post-war years is provincial, conservative, and hostile to modernity is tenable. The lectures are intended to demonstrate that in the late 1960s the English novel became capable of expressing the Postmodern experience, and that some of its experiments in form have led to a broadening of the range of techniques available to the modern novelist. The writers discussed include K. Amis, M. Bradbury, J. Braine, A. Burgess, L. Durrell, J. Fowles, W. Golding, K. Ishiguro, B. S. Johnson, D. Lessing, D. Lodge, I. Murdoch, S. Rushdie, A. Sillitoe, D. Storey and J. Wain.


IR-ANMO 434 The Poetry of Thomas Hardy / Thomas Hardy költészete (szeminárium)
Ferencz Győző
csütörtök 16–17:30
ADs 204/a.

The seminar course focuses on the poetic oeuvre of Thomas Hardy who, besides Yeats and Eliot, is a key figure of 20th-century English poetry, offered a variation of the modern poetic voice that relevantly parallels the achievements of his fellows. Through a systematic reading of Hardy’s poems we shall trace the development, philosophy, technique, vocabulary, structure, tone of his poetry. We shall also examine in what way he influenced the course of English poetry and how his after-effect is traceable in the poetry of Auden, Larkin, and others.


IR-ANMO 440 Reading Ulysses / Az Ulysses olvasása (szeminárium)
Sarbu Aladár
csütörtök 14–15:30
ADs 234.

The objective of this seminar course is to provide, through close reading, an introduction to one of the basic works of English Modernism. Textual analysis is complemented with the study of the wider implications, such as tradition and innovation, myth, psychology, language and reality, etc. Discussions of the episodes of the novel are introduced by presentations. In addition, requirements include a paper on the stylistic aspects of one of the more substantial episodes.


IR-ANMO 441 The Postmodern Turn in American Fiction: 19501980 /
A posztmodern fordulat az amerikai regényirodalomban, 1950
1980 (szeminárium)
Takács Ferenc
csütörtök 14–15:30
ADs 204/a.

Starting with a preliminary look at the fifties, the course covers a representative sample of those American novels of the last thirty years critics associate with the “Postmodern turn” in post-fifties American fiction. Focussing on the sixties and the seventies, the course attempts to demonstrate how authorial self, represented reality and the fictional medium itself (the three components involved in the production of novels) became problematic for a number of novelists in the period concerned, and how these authors turned this problem into the object of intense self-reflexion in their fiction. Nevertheless, the course suggests, through the fictional consciousness of the problem, and through the deployment of various techniques of indirection (parody, pastiche, play, fabulation, “black humour” etc.) the American novel of the period was able to turn its sense of loss and uncertainty into an artistic triumph.


IR-ANMO 520 Disszertációs témakonzultáció / Consultation
Tartják a témavezetők

General description: Students are required to submit to their supervisors 4 papers, 5000 words each, constituting parts of their intended dissertation. The papers, to be completed over a recommended period of 3 semesters (4th to 6th), should be accompanied by the appropriate number of consultations, and their credit-worthiness (1 credit for each paper) is to be acknowledged in the student’s record of studies by his or her supervisor. With the approval of the supervisor, the four credits can be earned in fewer than the recommended number of 3 semesters.
This semester: the number of meetings for consultation will be decided by the supervisor; a paper on a topic related to the projected dissertation is to be submitted in the course of the consultation.


A program által hirdetett általánosan kötelező tárgyak

Filozófia

IR-ANMO 110 British and Continental Philosophy after Heidegger
(Európai filozófiai áramlatok Heidegger után)
Kállay Géza
csütörtök 10–11:30
ADs 211.

This course offers a one-semester-long introduction to those significant trends of 20th century philosophy that helped to shape various schools of literary theory and criticism. The basic assumption behind the course is that without some acquaintance with the conceptual frameworks responsible for moulding approaches to literary criticism, critical practice itself is difficult to understand.

Schedule

1. The “linguistic turn” and Gottlob Frege’s revolution in logic and semantics; foundations of the “analytical” (British) school, Bertrand Russell
2. The problem of time in phenomenology; foundations of the continental school of philosophy
3. Martin Hiedegger’s approach to time and being
4. The Vienna Circle; atomism, linguistic analysis and positivism
5. Ludwig Wittgenstein; from the Tractatus to Philosophical Investigations
6. Merleau-Ponty’s phenomenology and the “wild region of meaning”
7. Jean-Paul Sartre’s existentialism
8. Austin, Ryle and the second wave of the British analytical tradition
9. Lacan’s approach to the unconscious
10. Derrida’s deconstruction
11. Ricoeur’s phenomenological hermeneutics
12. Lévinas’ ethical ontology
13. Summary
14. Conclusion


Irodalomelmélet II.

IR-ANMO 220 The Literary Anthropology of the Joyce Cult / A Joyce-kultusz irodalmi antropológiája (szeminárium)
Takács Ferenc
csütörtök 18–19:30
ADs 234.

The seminar goes well beyond the essentialist and naive representationist view of literature and presents the literary cult as a socially constructed form and institution for the appropriation of literature. The frame within which this enquiry is conducted is the literary cult surrounding the figure of James Joyce in our century. It investigates the elements of the self-generated cult in Joyce’s work, reviews the history and the nature of that cult, and considers the different – ’apotheizing’ and ’diabolizing’ – varieties the cult has developed. It is assumed at the same time that the literary cult is an exercise in interpretation, thus an organized form of construing meaning.


Megjegyzés: az olvasmányjegyzéket az előadók az első órán a hallgatók rendelkezésére bocsátják / Note: reading lists will be supplied by the lecturers at the first meeting.


Angol reneszánsz és barokk irodalom

IR-ANRE 421 Shakespeare-olvasás a nevetés prizmáján át II.
A komédia / Reading Shakespeare through the Prism of Laughter.
The challenge of the comic
Pásztorné Pikli Natália
kedd 15–16:30
ADs 109.

IR-ANRE 441 A Biblia és az angol reneszánsz irodalom / The Bible in English Renaissance Literature
Fabiny Tibor
kedd 13:30–15
ADs 114.

IR-ANRE 450 Shakespeare kortársai / Shakespeare's Contemporaries
Takács Ferenc
kedd 15–16:30
ADs 114.

IR-ANRE 460 Shakespeare műhelye: konstrukció és dekonstrukció / Shakespeare's Workshop: Construction and Deconstruction
Géher István
kedd 16:30–17
ADs 114.

IR-ANRE 520 Disszertációs témakonzultáció (doktori szeminárium)
Géher István
péntek 16–18
ADs 114.


A program által hirdetett általánosan kötelező tárgy

Irodalomelmélet II.

IR-ANMO 220 Irodalomelmélet II. / Literary Theory
Nyusztai István
kedd 12–13:30
ADs 114.


Germanisztikai irodalomtudomány

IR-GE 411 Irodalomtudománytörténeti áttekintés
Mádl Antal
ADs Német Nyelvű Irodalmak Tanszéke

A kurzus áttekintést kíván nyújtani az irodalomtudomány történetének különböző irányzatairól, módszertani diszkusszióiról, megközelítésmódjairól, legfontosabb képviselőiről. Különös hangsúlyt kapnak a germanisztikai irodalmi kutatások hagyományai, módszerei, nagy alakjai, valamint kapcsolatuk az irodalomtudomány nemzetközi trendjeivel, „iskoláival”.


IR-GE 421 A filológiai munka sajátosságai
Szász Ferenc
minden hónap második péntekjén 14–17
ADs Német Nyelvű Irodalmak Tanszéke

A szeminárium célja, hogy segítse a hallgatókat doktori értekezésük szakirodalmának sokoldalú feltárásában és a dolgozatuknak megfelelő filológiai módszerek kiválasztásában. A mindenkori témáknak megfelelően tárgyalja azokat a biográfiai, módszertani és bibliográfiai kézikönyveket, amelyek segítenek a doktori értekezések témájára vonatkozó szakirodalom összeállításában és a hiányzó filológiai adatok kiderítésében. A filológiai feladatok (az eddigi kutatási eredmények bemutatása, az elemzési módszer és a szövegkiadás megválasztása, a primér és szekundér irodalom idézése, az irodalomjegyzék stb.) megoldása lehetőségeinek tudatosítására a szeminárium elemez különböző nyomtatásban megjelent doktori értekezéseket.


IR-GE 430 Magyar irodalomtudományi/más filológiai témakör

Az irodalomtudományi doktori iskola magyar irodalomtudományi, illetve más filológiai programjai kínálatából választandó tanegység.


IR-GE 441 A dolgozathoz kapcsolódó probléma(kör) 1. A német nyelvű irodalom és irodalmi élet mint regionális kultúra
Tarnói László
péntek 12–14
ADs Német Nyelvű Irodalmak Tanszéke

A tárgy a Német Nyelvű Irodalmak Tanszékének egyik kutatási főiránya. Ennek keretében a Magyar Királyság és Erdély urbánus régiónak német nyelvű irodalmi és kulturális életével s annak magyar–német művelődéstörténeti közvetítő szerepével foglalkozik a 18. század végétől napjainkig. E témakörön belül a kutatások irodalomszociológiai kérdéseket is érintenek, ugyanakkor különös figyelmet szentelnek az 1800 köré írható mintegy két évtizedre, amikor Magyarország városainak (elsősorban Pest-Budának) német nyelvű irodalmi élete a mindenkori kultúraközvetítő szerepén túl az akkor átmeneti időre csökkent intenzitású magyar nyelvű irodalmi élet jelentős funkcióit is átvette.


IR-GE 451 A dolgozathoz kapcsolódó probléma(kör) 2.
A nem fikcionális irodalmi műfajok

Szász Ferenc
minden hónap első péntekjén 14–17
ADs Német Nyelvű Irodalmak Tanszéke

A kurzus az olyan irodalmi műfajok poétikai és recepcióesztétikai kérdéseivel foglalkozik, amelyek nem tartoznak a hagyományos fikcionális műnemekhez, mint az esszé, a tárca, az útleírás, a napló, az önéletrajz, a levél. Vizsgálja ezek műfaji jellemzőit, egymáshoz és a fikcionális művekhez való viszonyukat, a bennük alkalmazott narratív elemeket és a társadalmi életben betöltött szerepüket.


IR-GE 461 A dolgozathoz kapcsolódó probléma(kör) 3. Thomas Mann és kora
Mádl Antal
ADs Német Nyelvű Irodalmak Tanszéke

A kurzus áttekintést ad a 20. század első felének irodalmi irányzatairól, szerzőiről, különös tekintettel az elbeszélő műfajok sajátosságaira. Az egyéni témaköröktől függően lehetőség van egy-egy speciális probléma elmélyült elemzésére.


IR-GE 510 Disszertációs témakonzultáció. Doktori szeminárium 1. Bibliográfia
Oktatják a témavezetők (Balogh Tamás, Gera Judit, Jónácsik László, Kurdi Imre, Mádl Antal, Orosz Magdolna, Szász Ferenc, Tarnói László)

Az első doktori szeminárium a készülő értekezés témaköréhez kapcsolódó területek, korszak(ok), problémakörök kutatásának, az azokban meglévő eredmények minél szélesebb körű bibliográfiájának elkészítését célozza, mely a saját kutatások folytatásának egyik első lépése, a lehetséges kutatási lépések és elméleti-módszertani szempontból feldolgozandó területek feltérképezése.


IR-GE 520 Disszertációs témakonzultáció. Doktori szeminárium 2. Forschungsbericht
Oktatják a témavezetők (Balogh Tamás, Gera Judit, Jónácsik László, Kurdi Imre, Mádl Antal, Orosz Magdolna, Szász Ferenc, Tarnói László)

A második doktori szeminárium a disszertáció témakörébe tartozó lehetséges kutatási területek legfontosabb eredményeinek, kutatási irányainak, súlypontjainak áttekintését, a módszertani megközelítések trendjeinek feltárását, értékelését foglalja magába átfogó kutatási jelentés formájában.


IR-GE 530 Disszertációs témakonzultáció. Doktori szeminárium 3. Konzept
Oktatják a témavezetők (Balogh Tamás, Gera Judit, Jónácsik László, Kurdi Imre, Mádl Antal, Orosz Magdolna, Szász Ferenc, Tarnói László)

A tanegység a disszertáció előkészítésének folyamatába illeszkedve a dolgozat részletes koncepciójának kidolgozását tartalmazza, melybe beillesztendők a kutatási jelentés eredményei, valamint a tematikusan csoportosított (és a kutatási jelentés valamint a koncepció át- és újragondolásának fényében összeállított) részletes bibliográfia is.


IR-GE 540 Disszertációs témakonzultáció. Doktori szeminárium 4.
Oktatják a témavezetők (Balogh Tamás, Gera Judit, Jónácsik László, Kurdi Imre, Mádl Antal, Orosz Magdolna, Szász Ferenc, Tarnói László)

E tanegység teljesítéséhez a hallgatónak ki kell dolgoznia a disszertáció egy (elméleti, módszertani) aspektusát oly módon, hogy a tudományos munka követelményeinek megfelelően nyomtatásban is megjelentethető tanulmány szülessen.


IR-GE 550 Disszertációs témakonzultáció. Doktori szeminárium 5.
Oktatják a témavezetők (Balogh Tamás, Gera Judit, Jónácsik László, Kurdi Imre, Mádl Antal, Orosz Magdolna, Szász Ferenc, Tarnói László)

A hallgató a korábban kidolgozott koncepciónak megfelelően elkészíti a disszertáció egy fejezetét, mely műhelyvitára is bocsátható.


IR-GE 560 Disszertációs témakonzultáció. Doktori szeminárium 6.
Oktatják a témavezetők (Balogh Tamás, Gera Judit, Jónácsik László, Kurdi Imre, Mádl Antal, Orosz Magdolna, Szász Ferenc, Tarnói László)

A hallgató a korábban kidolgozott koncepciónak megfelelően elkészíti a disszertáció újabb fejezetét, mely műhelyvitára is bocsátható.


A program által hirdetett általánosan kötelező tárgyak

Irodalomelmélet I.

IR-GE 211 Általános irodalomtudomány. Intertextualitás-elméletek
Orosz Magdolna
ADs Német Nyelvű Irodalmak Tanszéke

Az intertextualitás mint irodalomtudományi probléma sem új, az utóbbi két-három évtized azonban rendkívüli fellendülést hozott e kérdéskör vizsgálatában. Mára az intertextualitás-kutatásoknak alapvetően két nagy ága-irányzata különíthető el: egyrészt a Kristeva-féle általános, filozófiai-ideológiakritikai pozíciót követő irányzat, mely szerint minden szöveg „idézetek mozaikjából” tevődik össze, s egy irodalmi szöveg gyakorlatilag az irodalmi szövegek (sőt a kultúra) egészével kerül intertextuális kapcsolatba. A másik kutatási irány, amely a legkülönfélébb felfogású és elméleti hátterű kutatókat jelenti, az irodalmi szövegelemzésből kiindulva az intertextualitás pontos definíciójára, az intertextuális jelenségek fajtáinak, típusainak leírására törekszik. Jelentős szerepe lehet az intertextualitás-kutatásoknak az irodalomtudományban az utóbbi években végbement úgynevezett „kultúratudományi fordulat” szemszögéből, amennyiben a kulturális folyamatok bizonyos aspektusai egy pontosan definiált, tágabb intertextualitás-fogalom keretében jól értelmezhetők, így a szövegközöttiség egyúttal kultúraköziséget is jelent. A kurzus az intertextualitás elméleti megközelítési módjait vázolja fel és betekintést kíván nyújtani az elemzési gyakorlatba is.
A kurzus alapvetően német nyelven folyik, ugyanakkor lehetőséget nyújt a bekapcsolódásra angol, francia, magyar nyelvű szakirodalmat olvasók/értők számára is.


Irodalomelmélet II.

IR-GE 224 Szakmai (irodalomtudományi) témakör. Németmagyar komparatisztikai tanulmányok
Tarnói László
ADs Német Nyelvű Irodalmak Tanszéke

A tanegység tárgya tartalom-, forma-, főképpen pedig tendenciatipológiai párhuzamok és divergenciák, valamint genetikai kapcsolatok és ezek összefüggéseinek vizsgálata a Goethe-kor és a Vormärz német nyelvű irodalmaiban és az egykorú magyar irodalomban. A tanulmányok recepcióelméleti és történeti kérdéseket is érintenek és kiterjednek olyan imagológiai jellegű kutatásokra is, mint amilyen a magyarságkép a német nyelvű országokban és a magyarországi német kisebbség körében, valamint a magyar művelődéstörténet Németország- és Ausztria-képe.


Irodalomelmélet II.

IR-GE 225 Szakmai (irodalomtudományi) témakör
Nyelv, nyelviség, a nyelv problematikája a századforduló osztrák és magyar irodalmában

Orosz Magdolna
ADs Német Nyelvű Irodalmak Tanszéke

A nyelvi jelek és jelöltjeik, a nyelv és a világ, szubjektum és objektum közötti kapcsolat törékenysége a 19. és 20. század fordulóján különböző területeken és különböző formában rendkívül intenzíven jelentkezik és fejeződik ki; ennek során különös jelentőséggel bírnak a filozófia/nyelvfilozófia diszkussziói, illetve ezek irodalmi reflexiója, valamint az emberi psziché többrétegűségének elmélyült és teoretikus elemzése. Az irodalom e mozzanatok révén saját eszközeinek problematikussá válásával kerül szembe, amit nyelvi szkepszisnek is nevezhetünk. A világ és az individuum atomizálódásának ismeretelméleti tételezése (Ernst Mach), valamint a nyelvkritika (Friedrich Nietzsche, illetve Fritz Mauthner) a nyelvi jel és a jelölt kapcsolatának akcidentalitását tételezi. Az empiriokriticizmus és a nyelvkritika recepciója fontos helyet foglal el az Osztrák–Magyar Monarchia elsősorban német nyelvű irodalomkritikájában, filozófiai gondolkodásában, valamint irodalmában is. Ugyanakkor hasonló nézetek, problémák, irodalmi lehetőségek figyelhetők meg e kor magyar nyelvű esztétikai, filozófiai-nyelvfilozófiai és irodalmi gondolkodásában, jelentős képviselőinek alkotásaiban is. Az előadó különböző témakörök köré csoportosítva törekszik a probléma bemutatására: fontos szempont az osztrák és magyar párhuzamosságok, illetve különbségek feltárása reprezentatív szerzők/szövegek mellett kevéssé ismert szerzők/szövegek révén, melyek elősegítik a nyelviség kérdésének sokrétű bemutatását.


Általános irodalomtudomány

IR-MRE 420 Az irodalomértés alapjai (hermeneutika és irodalomesztétika)
Kulcsár Szabó Ernő
(A programvezető ad tájékoztatást a kurzus teljesítésének módjáról.)

IR-MRE 520 Disszertációs témakonzultáció
Kulcsár Szabó Ernő


Összehasonlító irodalomtudomány

IR-MRÖH 420 Irodalom és társművészetek
Szegedy-Maszák Mihály
(A programvezető ad tájékoztatást a kurzus teljesítésének módjáról.)
Olvasmánylista:
Olvasmánylista

Vizsgaidőpontok: május 30. (péntek) 10 óra, június 4. (szerda) 11 óra,
június 23. (hétfő) 12 óra

IR-MRÖH 520 Disszertációs témakonzultáció
Szegedy-Maszák Mihály


A magyar reneszánsz

IR-MRRE 420 Reneszánsz adatbázisok kiaknázása, részvétel újabbak kiépítésében
Horváth Iván
(A programvezető ad tájékoztatást a kurzus teljesítésének módjáról.)

IR-MRRE 520 Disszertációs témakonzultáció
Horváth Iván


A magyar barokk irodalom

IR-MRB 420 XVII–XVIII. századi gondozott szövegek nyelvi, tárgyi és források szerinti magyarázata
Kovács Sándor Iván
(A programvezető ad tájékoztatást a kurzus teljesítésének módjáról.)

IR-MRB 520 Disszertációs témakonzultáció
Kovács Sándor Iván


A magyar és európai felvilágosodás

IR-MRF 420 A felvilágosodás kori magyar irodalom legújabb szakirodalmának feldolgozása
Bíró Ferenc
(A programvezető ad tájékoztatást a kurzus teljesítésének módjáról.)

IR-MRF 520 Disszertációs témakonzultáció
Bíró Ferenc


A magyar romantika

IR-MRRO 420 A romantika nemzetközi szakirodalma
Szegedy-Maszák Mihály
(A programvezető ad tájékoztatást a kurzus teljesítésének módjáról.)
Olvasmánylista:
Olvasmánylista

Vizsgaidőpontok: május 30. (péntek) 10 óra, június 4. (szerda) 11 óra,
június 23. (hétfő) 12 óra

IR-MRRO 520 Disszertációs témakonzultáció
Szegedy-Maszák Mihály


A XX. század első felének irodalma. A Nyugat és kora

IR-MRNY 420 Dokumentumok (levelezések, kéziratos gyűjtemények)
Kenyeres Zoltán
(A programvezető ad tájékoztatást a kurzus teljesítésének módjáról.)
Olvasmánylista:
Olvasmánylista

Vizsgaidőpontok
I. évfolyam: július 3. (csütörtök) 15 óra
II
III. évfolyam: július 7. (hétfő) 15 óra

A vizsga tárgya:
1. Olvasmánylista (emlékeztetőül: I. évf.
Olvasmánylista II. évf. Olvasmánylista III. évf. Olvasmánylista)
2. Beszámoló az éves munkáról

IR-MRNY 520 Disszertációs témakonzultáció
Kenyeres Zoltán


A legújabb kori magyar irodalom

IR-MRLK 420 A magyar irodalom 1945 és 1949 között
Rónay László
(A programvezető ad tájékoztatást a kurzus teljesítésének módjáról.)

IR-MRLK 520 Disszertációs témakonzultáció


Az uráli népek folklórja és irodalma

IR-UR 450 Mai finn irodalom
Szopori Nagy Lajos

IR-UR 460 A szibériai area nyelvi és
művelődéstörténeti kapcsolatai
Pusztay János


Könyvtártudomány

IR-KT 441 A könyvkiadás és könyvkereskedelem története
Voit Krisztina

IR-KT 450 Könyvtártörténet, közgyűjtemények
Voit Krisztina


Orosz irodalom és irodalomkutatás

IR-ORK 420 A klasszikus orosz irodalom értelmezési problémái II. Turgenyev és Dosztojevszkij
Kovács Árpád

A kurzus Turgenyev és Dosztojevszkij műveit tárgyalja, tekintettel a kritikatörténet alakulására, valamint a poétikai megközelítések lehetséges módszereire.
Irodalomjegyzék (letölthető):
Irodalomjegyzék


Szláv irodalmak

Bolgár szak

IR-SZL 420 Magyarországi bulgarisztika Krasztev Péter

IR-SZL 440 Bolgár irodalomtörténet 2. Ivan Todorov Ruszkov

IR-SZL 460 Bolgár irodalomtörténet 4. Ivan Todorov Ruszkov

IR-SZL 520 Disszertációs témakonzultáció témavezető


A 2002 előtt beiratkozott hallgatóknak:
Alkalmazott irodalomtudomány Ivan T. Ruszkov


Cseh szak

IR-SZL 421 Magyarországi bohemisztika Heé Veronika

IR-SZL 441 Cseh irodalomtörténet 2. Hankó B. Ludmilla

IR-SZL 461 Cseh irodalomtörténet 4. Heé Veronika

IR-SZL 521 Disszertációs témakonzultáció témavezető


A 2002 előtt beiratkozott hallgatóknak:
Alkalmazott irodalomtudomány Heé Veronika


Horvát szak

IR-SZL 422 Magyarországi kroatisztika Lukács István

IR-SZL 442 Horvát irodalomtörténet 2. Lukács István

IR-SZL 462 Horvát irodalomtörténet 4. Lukács István

IR-SZL 522 Disszertációs témakonzultáció témavezető


A 2002 előtt beiratkozott hallgatóknak:
Alkalmazott irodalomtudomány Lukács István


Lengyel szak

IR-SZL 423 Magyarországi polonisztika Várnai Dorota

IR-SZL 443 Lengyel irodalomtörténet 2. D. Molnár István

IR-SZL 463 Lengyel irodalomtörténet 4. D. Molnár István

IR-SZL 523 Disszertációs témakonzultáció témavezető


A 2002 előtt beiratkozott hallgatóknak:
Alkalmazott irodalomtudomány Várnai Dorota


Szerb szak

IR-SZL 424 Magyarországi szerbisztika Milosevits Péter

IR-SZL 444 Szerb irodalomtörténet 2. Sztepanović Predrag

IR-SZL 464 Szerb irodalomtörténet 4. Sztepanović Predrag

IR-SZL 524 Disszertációs témakonzultáció témavezető


A 2002 előtt beiratkozott hallgatóknak:
Alkalmazott irodalomtudomány Milosevits Péter


Szlovák szak

IR-SZL 425 Magyarországi szlovakisztika Gyivicsán Anna

IR-SZL 445 Szlovák irodalomtörténet 2. Gyivicsán Anna

IR-SZL 465 Szlovák irodalomtörténet 4. Kis Szemán Róbert

IR-SZL 525 Disszertációs témakonzultáció témavezető


A 2002 előtt beiratkozott hallgatóknak:
Alkalmazott irodalomtudomány Kis Szemán Róbert


Az orosz irodalom és kultúra Kelet és Nyugat vonzásában

IR-OR 411 Az orosz és a kelet-közép-európai irodalom komparatisztikai megközelítésben (előadás)
Dukkon Ágnes

IR-OR 421 A költői alakzatok és trópusok a XIXXX. századi orosz tudományban (szeminárium)
Han Anna

IR-OR 440 Pantelejmon Kulis Csorna Rada című művének ukrán és magyar változata „válasz” Nyikolaj Gogol Tarasz Bulba című kisregényére
Lebovics Viktória

IR-OR 440 Kiadványszerkesztés a XX. századi orosz próza történetéből (bibliográfiai adatbázisok, szövegszerkesztés, nyomdai előkészítés)
Hetényi Zsuzsa

IR-OR 520 Disszertációs témakonzultáció
Hetényi Zsuzsa

IR-OR 530 Disszertációs témakonzultáció
Lebivics Viktória

IR-OR 540 Disszertációs témakonzultáció
Han Anna

IR-OR 560 Doktori kollégium
Dukkon Ágnes


Francia irodalom a felvilágosodástól napjainkig

IR-FR 430 Introduction a la recherche littéraire (szeminárium)
Lőrinszky Ildikó
páros heteken csütörtök 16:45–18:15
első alkalom: február 27.
Múk 4/C A/6.

IR-FR 440 A regény, az írója és az olvasója: szövegelemzések (szeminárium)
Karafiáth Judit
csütörtök délutánonként

IR-FR 450 XVIII. századi francia művelődéstörténet (előadás)
Vörös Imre
csütörtök délutánonként

IR-FR 520 Disszertációs témakonzultáció
témavezető
egyéni megbeszélés alapján


A program által hirdetett általánosan kötelező tárgy

Irodalomelmélet II.

IR-FR 220 La théorie des genres (előadás)
Dominique Combes vendégprofesszor
összevont kurzus december első felében, pénteken és szombaton
Egyetemközi Francia Központ, Amerikai út 98.


Francia irodalom a középkortól a felvilágosodásig

IR-FR 430 A francia udvari novella (előadás és szeminárium)
Szabics Imre
csütörtök 1618
Múk 4/C F 4/c

IR-FR 440 A középkori francia regény (előadás)
Halász Katalin
hétfő 1416
Múk 4/C Portugál Tanszék 155.

IR-FR 460 Szöveg és intertextualitás (szeminárium)
Horváth Krisztina
csütörtök 1416
Múk 4/C

IR-FR 520 Disszertációs témakonzultáció
témavezető


A kortárs latin-amerikai elbeszélő irodalom alkotásainak szövegvizsgálata

IR-LA 411 XVIIIXX. századi prózaformák, II. (szeminárium)
Bikfalvy Péter

IR-LA 421 Textológia spanyol nyelvterületen (szeminárium)
Kulin Katalin

IR-LA 450 A modern novella (szeminárium)
Scholz László

IR-LA 460 A mai regény (szeminárium)
Kulin Katalin