ELTE
BTK
Irodalomtudományi Doktori Iskola
1088 Budapest
Múzeum krt. 4/a.
|
Kezdőlap,
tartalomjegyzék |
|
Frissítve:
2003. márc. 18. 13:20
2003. márc. 7. 12:20
2003. febr. 27. 16:15
2003. febr. 25. 16:55
2003. febr. 11. 17:20
2003. febr. 6. 19:10
|
Az
oldalt Microsoft Internet Explorer böngészővel
ajánljuk megtekinteni.
|
|
|
Az
ELTE Irodalomtudományi Doktori Iskola
kurzuskínálata
a 2002/2003. tanév tavaszi félévére
Általánosan
kötelező tárgyak
(szabadon választható a doktoriskola bármely programjának
kínálatából, lásd a szabályzatot)
IR-MR 210 Irodalomelmélet
I. (előadás)
Hermeneutika és befogadáselmélet
Kulcsár Szabó Ernő
március 7., 14., április 4., május 23. (mind péntek), 17 óra
Múzeum krt. A épület III. emelet 336.
Vizsgaidőpontok:
június 5. (csütörtök) 12 óra
június 6. (péntek) 9:30
június 24. (kedd) 9 óra
Ajánlott
olvasmányok
Friedrich D. E.
SCHLEIERMACHER, Hermeneutik, Hg. Heinz KIMMERLE, Heidelberg,
1974.
Wilhelm DILTHEY, A történelmi világ felépítése a szellemtudományokban,
Bp., 1974, 469–494.
BONYHAI Gábor, Régi és új hermeneutika, Helikon, 1981/2–3.
Filozófiai hermeneutika,
szerk. CSIKÓS Ella, LAKATOS László, Bp., 1990 [Gadamer, Bultmann és
Pannenberg írásai].
Jean GRONDIN, A hermeneutikai igazságfogalom kibontakozásáról,
Athenaeum, 1993/1., 221–232.
Luigi PAREYSON, Az interpretáció eredendő volta, Athenaeum, 1992/2.,
115–150.
Martin HEIDEGGER, Lét és idő, Bp., 1989, 264–313, 600–642.
Martin HEIDEGGER, Identität und Differenz, Pfullingen, Neske,
199911.
Heinz KIMMERLE, Philosophien der Differenz, Würzburg, Königshausen
& Neumann, 2000, 66–82.
Hans-Georg GADAMER, Igazság és módszer, Bp., 1984, 21–134, 191–217,
269–283, 305–339.
Peter SZONDI, Bevezetés az irodalmi hermeneutikába, Bp., 1996.
Hans-Georg GADAMER, Szöveg és interpretáció = Szöveg és interpretáció,
szerk. BACSÓ Béla, Bp., 1991, 17–44.
Emil STAIGER, Az interpretáció művészete, Athenaeum, 1995/1.,
87–108 és Levélváltás Martin Heideggerrel, Athenaeum, 1995/1.,
111–122.
Hans Robert
JAUSS, Recepcióelmélet–esztétikai tapasztalat–irodalmi hermeneutika,
Bp., 1997, 9–84, 320–372.
Hans Robert JAUSS, Probleme des Verstehens, Stuttgart, Reclam,
1999, 188–210.
Th. W. ADORNO, Negative Dialektik, Frankfurt am Main, Suhrkamp,
1999, 354–381.
Wolfgang ISER, Az irodalom funkciótörténeti szövegmodellje = Olvasáselméletek,
szerk. DOBOS István, Debrecen, 2001.
KULCSÁR SZABÓ Ernő, Irodalom és hermeneutika, Bp., 2000, 15–78.
Northrop FRYE, The
Great Code. The Bible and the Literature, New York, 1982.
Klaus SEELAND, Interkultureller Vergleich, Würzburg, Königshausen
& Neumann, 1998, 13–95.
Gottfried BOEHM, A kép hermeneutikájához, Athenaeum, 1993/4.,
87–111.
Rezeptionsästhetik,
Hg. Rainer WARNING, München, 1975.
Paul RICOEUR, Struktúra és hermeneutika, Helikon, 1976/4.
Karlheinz STIERLE,
Ästhetische Rationalität, München, Fink, 1997, 11–100.
Odo MARQUARD, Abschied vom Prinzipiellen, Stuttgart, Reclam,
1995, 3–38, 117–138.
Günter FIGAL, Der Sinn des Verstehens, Stuttgart, Reclam, 1996
[A Modenität című fejezet, 112–131].
Paul DE MAN, Bevezetés = Olvasáselméletek, id. kiad., 404–420.
Hans Robert JAUSS, Levél Paul de Man-hez = Olvasáselméletek,
id. kiad., 421–428.
Friedrich A. KITTLER, Aufschreibesysteme 1800–1900, München,
Fink, 1995 (3. kiad.), 11–34.
Terry EAGLETON,
A fenomenológiától a pszichoanalízisig, Bp., 2000, 53–82 [Fenomenológia,
hermeneutika, recepcióelmélet].
IR-MR 220
Irodalomelmélet II. Heidegger és a görögök
Bacsó Béla
csütörtök 1213:30
első alkalom: február 13.
Múk 68.
(Esztétika Tanszék) 39. terem
Amikor Gadamer A görög
filozófia és a modern gondolkodás című kései írásában az ismert megfogalmazással
élt, amely szerint a nyelv és maga a nyelvhasználat a legmeggyőzőbb módon
tanúsítja annak tárgynélküliségét, akkor azt a nagy hatású görög felismerést
idézte meg, hogy a logosz az, ami által van és lehet a beszédnek tárgya.
Heidegger még a Lét és idő előtt görög tárgyú előadásaiban (Platón, Arisztotelész)
fogalmazta meg a modern gondolkodás és a görög filozófia közötti lényegi
kapcsolódást, ezen belül is a logosz, valamint a pathosz viszonyát, amely
egész hermeneutikai orientációját meghatározta. Egyidejűleg azt is vizsgálni
kívánom, hogy Heidegger értelmezése miként hatott tovább néhány tanítványa
hasonló tárgyú munkájában (Bröcker, Gadamer, Krüger stb.).
Olvasmányok
a vizsgára
Martin HEIDEGGER,
Fenomenológiai Arisztotelész-interpretációk, ford. ENDREFFY Zoltán,
FEHÉR M. István, Existentia, 199697, vol. VIVII.
Martin HEIDEGGER,
Platón tanítása az igazságról, ford. KOCZISZKY Éva = …költőien
lakozik az ember…, szerk. PONGRÁCZ Tibor, Bp., Twins Kiadó,
1994.
Hans-Georg GADAMER,
A platóni dialektikához, ford. ZUH Deodáth, BALOGH Brigitta,
Kellék, 2001, 1820.
Ajánlott
olvasmányok
Hans-Georg GADAMER,
A filozófia kezdete, Bp., Osiris Kiadó, 2000.
Jamme és Riedel
tanulmányai: Athenaeum, 1993/II/1.
Németül (aki tudja!)
Heidegger G. A. 18. és 19. kötet, Platón- és Arisztotelész-olvasatok,
amelyekhez az előadások kapcsolódnak.
IR-ANMO 110
Filozófia. British and Continental Philosophy after Heidegger (Európai
filozófiai áramlatok Heidegger után)
Kállay Géza
csütörtök 1011:30
ADs 211.
This course offers
a one-semester-long introduction to those significant trends of 20th century
philosophy that helped to shape various schools of literary theory and
criticism. The basic assumption behind the course is that without some
acquaintance with the conceptual frameworks responsible for moulding approaches
to literary criticism, critical practice itself is difficult to understand.
Schedule
1. The linguistic
turn and Gottlob Freges revolution in logic and semantics;
foundations of the analytical (British) school, Bertrand
Russell
2. The problem of
time in phenomenology; foundations of the continental school of philosophy
3. Martin Hiedeggers
approach to time and being
4. The Vienna Circle;
atomism, linguistic analysis and positivism
5. Ludwig Wittgenstein;
from the Tractatus to Philosophical Investigations
6. Merleau-Pontys
phenomenology and the wild region of meaning
7. Jean-Paul Sartres
existentialism
8. Austin, Ryle
and the second wave of the British analytical tradition
9. Lacans
approach to the unconscious
10. Derridas
deconstruction
11. Ricoeurs
phenomenological hermeneutics
12. Lévinas
ethical ontology
13. Summary
14. Conclusion
IR-ANMO 220
Irodalomelmélet II. The Literary Anthropology of the Joyce Cult / A
Joyce-kultusz irodalmi antropológiája (szeminárium)
Takács Ferenc
csütörtök 18–19:30
ADs 234.
The seminar goes well
beyond the essentialist and naive representationist view of literature
and presents the literary cult as a socially constructed form and institution
for the appropriation of literature. The frame within which this enquiry
is conducted is the literary cult surrounding the figure of James Joyce
in our century. It investigates the elements of the self-generated cult
in Joyces work, reviews the history and the nature of that cult,
and considers the different – apotheizing and diabolizing
– varieties the cult has developed. It is assumed at the same time that
the literary cult is an exercise in interpretation, thus an organized
form of construing meaning.
IR-GE 211
Irodalomelmélet I. Általános irodalomtudomány
Intertextualitás-elméletek
Orosz Magdolna
ADs Német Nyelvű Irodalmak Tanszéke
Az intertextualitás
mint irodalomtudományi probléma sem új, az utóbbi két-három évtized azonban
rendkívüli fellendülést hozott e kérdéskör vizsgálatában. Mára az intertextualitás-kutatásoknak
alapvetően két nagy ága-irányzata különíthető el: egyrészt a Kristeva-féle
általános, filozófiai-ideológiakritikai pozíciót követő irányzat, mely
szerint minden szöveg „idézetek mozaikjából” tevődik össze,
s egy irodalmi szöveg gyakorlatilag az irodalmi szövegek (sőt a kultúra)
egészével kerül intertextuális kapcsolatba. A másik kutatási irány, amely
a legkülönfélébb felfogású és elméleti hátterű kutatókat jelenti, az irodalmi
szövegelemzésből kiindulva az intertextualitás pontos definíciójára, az
intertextuális jelenségek fajtáinak, típusainak leírására törekszik. Jelentős
szerepe lehet az intertextualitás-kutatásoknak az irodalomtudományban
az utóbbi években végbement úgynevezett „kultúratudományi fordulat”
szemszögéből, amennyiben a kulturális folyamatok bizonyos aspektusai egy
pontosan definiált, tágabb intertextualitás-fogalom keretében jól értelmezhetők,
így a szövegközöttiség egyúttal kultúraköziséget is jelent. A kurzus az
intertextualitás elméleti megközelítési módjait vázolja fel és betekintést
kíván nyújtani az elemzési gyakorlatba is.
A kurzus alapvetően
német nyelven folyik, ugyanakkor lehetőséget nyújt a bekapcsolódásra angol,
francia, magyar nyelvű szakirodalmat olvasók/értők számára is.
IR-GE 224
Irodalomelmélet
II. Szakmai
(irodalomtudományi) témakör. Német–magyar komparatisztikai
tanulmányok
Tarnói László
ADs Német Nyelvű Irodalmak Tanszéke
A tanegység tárgya
tartalom-, forma-, főképpen pedig tendenciatipológiai párhuzamok és divergenciák,
valamint genetikai kapcsolatok és ezek összefüggéseinek vizsgálata a Goethe-kor
és a Vormärz német nyelvű irodalmaiban és az egykorú magyar irodalomban.
A tanulmányok recepcióelméleti és történeti kérdéseket is érintenek és
kiterjednek olyan imagológiai jellegű kutatásokra is, mint amilyen a magyarságkép
a német nyelvű országokban és a magyarországi német kisebbség körében,
valamint a magyar művelődéstörténet Németország- és Ausztria-képe.
IR-GE 225
Irodalomelmélet
II. Szakmai
(irodalomtudományi) témakör
Nyelv, nyelviség, a nyelv problematikája a századforduló osztrák és magyar
irodalmában
Orosz Magdolna
ADs Német Nyelvű Irodalmak Tanszéke
A nyelvi jelek és
jelöltjeik, a nyelv és a világ, szubjektum és objektum közötti kapcsolat
törékenysége a 19. és 20. század fordulóján különböző területeken és különböző
formában rendkívül intenzíven jelentkezik és fejeződik ki; ennek során
különös jelentőséggel bírnak a filozófia/nyelvfilozófia diszkussziói,
illetve ezek irodalmi reflexiója, valamint az emberi psziché többrétegűségének
elmélyült és teoretikus elemzése. Az irodalom e mozzanatok révén saját
eszközeinek problematikussá válásával kerül szembe, amit nyelvi szkepszisnek
is nevezhetünk. A világ és az individuum atomizálódásának ismeretelméleti
tételezése (Ernst Mach), valamint a nyelvkritika (Friedrich Nietzsche,
illetve Fritz Mauthner) a nyelvi jel és a jelölt kapcsolatának akcidentalitását
tételezi. Az empiriokriticizmus és a nyelvkritika recepciója fontos helyet
foglal el az Osztrák–Magyar Monarchia elsősorban német nyelvű irodalomkritikájában,
filozófiai gondolkodásában, valamint irodalmában is. Ugyanakkor hasonló
nézetek, problémák, irodalmi lehetőségek figyelhetők meg e kor magyar
nyelvű esztétikai, filozófiai-nyelvfilozófiai és irodalmi gondolkodásában,
jelentős képviselőinek alkotásaiban is. Az előadó különböző témakörök
köré csoportosítva törekszik a probléma bemutatására: fontos szempont
az osztrák és magyar párhuzamosságok, illetve különbségek feltárása reprezentatív
szerzők/szövegek mellett kevéssé ismert szerzők/szövegek révén, melyek
elősegítik a nyelviség kérdésének sokrétű bemutatását.
IR-ANMO 220
Irodalomelmélet II. / Literary Theory
Nyusztai István
kedd 12–13:30
ADs 114.
IR-FR 220
Irodalomelmélet II. La théorie des genres (előadás)
Dominique Combes vendégprofesszor
összevont kurzus december első felében, pénteken és szombaton
Egyetemközi Francia Központ, Amerikai út 98.
IR-MR 320
Irodalomszociológia
Somlai Péter
március 19., április 2., április 30.
(mind szerda) 16 óra
Múk 4/A III. emelet 331.
Az
előadások tematikája
I.
Általános szociológia
A szociológia szemléletmódja: a szociológia tárgya,
kapcsolódásai más tudományokhoz; szociológiai elméletek és módszertanok
Népesedési folyamatok: születések, termékenység,
házasodás, halálozás, reprodukció; történeti és jelenkori népesedési tendenciák
Magyarországon és a világban; nemek és nemzedékek demográfiai, szociológiai
vizsgálata
Településszerkezet: a magyar településszerkezet
változásai a 20. században; a városiasodás új jelenségei a világon és
Magyarországon; regionalizmus
A gazdaság szociológiája: termelés, elosztás,
fogyasztás; munkamegosztás és tulajdon; a gazdasági szervezetek szociológiája;
állam és piac a kapitalizmusban és a szocializmusban; gazdasági növekedés
az ipari és posztindusztriális társadalmakban; gazdasági rendszerváltás
Kelet-Európában és Magyarországon
Egyenlőtlenség, rétegződés és osztályszerkezet:
társadalmi csoportok, osztályok és rétegek; modernizáció és funkcionális
differenciálódás; a társadalmi mobilitás fogalma és fajtái; szegénység
és egyenlőtlenség a modern társadalmakban; társadalmi mozgalmak és közélet
Uralom és kormányzat: a politikai élet szociológiája:
az uralom fajtái és a legitim uralom típusai; az állam és a pártok szociológiája;
közvélemény, nyilvánosság és demokrácia; a politikai rendszer változásai
Magyarországon
Kisebbségek: a faji és etnikai kérdés a történelemben;
a cigányok és a cigánykérdés Magyarországon; nemzetek és nacionalizmusok;
a zsidók és az antiszemitizmus
Család, rokonság, kortárs csoport: a családi élet
funkciói és szerkezetei; nukleáris család és rokonság; az elsődleges szocializáció
menete, szakaszai; a kortársak szerepe az egyedfejlődésben
Iskolai szocializáció: a tanulás modelljei; a nevelés
és a kulturális tőke újratermelése; a iskolarendszer és az iskolákon belüli
világ – „rejtett tanterv” és csoportszerkezet
Devianciák: a normatív rend – szabályok konstrukciója
és követése; a konformitás fokozatai; a devianciák kutatása, előfordulása,
statisztikája; egyes devianciák a mai Magyarországon; a „címkézés” folyamatai
Világrendszer és globalizáció: világgazdasági folyamatok
– centrum és periféria a modern világrendszerben; „a fejletlenség kifejlődése”;
a médiák globalizációja
Ajánlott olvasmány:
ANDORKA Rudolf, Bevezetés a szociológiába, Bp., Osiris Kiadó,
1977.
II. Kultúra,
művészet, társadalom
Kultúra és társadalom:
a kultúra fogalma; kultúra és civilizáció; magaskultúra, műveltség,
tömegkultúra; hagyományos és modern kultúra; a tudomány differenciálódása
és a „két kultúra” elmélete; kulturális univerzalizmus és relativizmus;
a posztmodern és a multikulturalizmus
Kulturális egyenlőtlenségek:
a kultúra szerepe az osztály-tagozódásában és rétegződésben; a kultúra
mint életmód; a kulturális javak eloszlása; a tőkefajták és a kultúra
mint tőke; a kulturális egyenlőtlenségek átörökítése
Tömegkommunikáció
és nyilvánosság: a tömegkommunikáció közegei és eszközei a sajtótól
az elektronikus médiumokon át az internetig; a propaganda, a reklám és
a kultiváció elmélete; a társadalmi látásviszonyok alakulása és a nyilvánosság
Művészet- és irodalomszociológia:
a művészek
és írók társadalmi helyzete a modern társadalmakban; a műalkotások és
irodalmi művek tartalmi és formai jellemzőinek társadalmi összefüggése;
az „irodalmi műveltség” – kiadás és terjesztés, könyvkultúra, kritika,
közönség
Követelmények
A hallgatók recenziót
írnak egy szabadon választott, szociológiai munkáról.
Ajánlott
irodalomjegyzék recenzálásra
Tömegkultúra, kultúrakutatás
Max HORKHEIMER,
Theodor Wiesengrund ADORNO, A felvilágosodás dialektikája, Bp.,
Gondolat–Atlantisz, 1990,
David RIESMAN, A
magányos tömeg, Bp. (több kiadás).
Michael S. STEWART,
Daltestvérek. Az oláhcigány identitás és közösség továbbélése a szocialista
Magyarországon, Bp., T-Twins, 1994.
Abraham MOLES, A
giccs, Bp., Háttér Kiadó, 1996.
KAPITÁNY Ágnes,
KAPITÁNY Gábor, Beszélő házak, Bp., Kossuth Kiadó, 2000.
Tömegkommunikáció,
nyilvánosság
Jürgen HABERMAS,
A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása, Bp., Századvég,
1993.
ANGELUSZ Róbert,
A láthatóság görbe tükrei, Bp., Új Mandátum, 2000.
Christopher LASCH,
Az önimádat társadalma, Bp. (több kiadás).
George GERBNER,
A média rejtett üzenete, Bp., MTA–ELTE, 2000.
Irodalomszociológia
Leo LÖWENTHAL, Irodalom
és társadalom, Bp., Gondolat Kiadó, 1973.
KAMARÁS István,
Utánam olvasó! A Mester és Margarita fogadtatása, értelmezése és
hatása Magyarországon, Bp., Múzsák, 1986.
Szó – művészet
– társadalom, szerk. LŐRINCZ Judit, Bp., Múzsák, 1993.
A
dolgozatokat postán kell eljuttatni június közepéig az alábbi címre:
ELTE Szociológiai
Intézet
Somlai Péter
1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A
Jegybeírás:
június 24. (kedd) 16–17 óra, Múzeum krt. 4/A 318.
|