|
|
Letölthető
változat pdf formátumban:
51/2001. (IV. 3.)
számú kormányrendelet
a doktori képzésről és a doktori fokozatszerzésről
A Kormány a felsőoktatásról
szóló, többször módosított 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.)
30. §-ának (1)–(3) bekezdésében, 31. §-ának
(2) bekezdésében, a 35/A. §-ában és a 72.
§-a e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli
el:
I.
fejezet
A rendelet hatálya
1.
§
(1) E rendelet hatálya
– a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 27.,
81., 91., 92., 93.,
94., 120. §-aiban, valamint a felsőoktatásról
szóló 1993. évi LXXX. törvény módosításáról szóló 2000. évi XCVII. törvény
23. §-ában foglaltakra figyelemmel – a doktori képzésben
és a doktori fokozatszerzési eljárásban részt vevő, illetve közreműködő
doktorandusz hallgatókra, oktatókra és a doktori iskolákra terjed ki.
(2) A Belügyminisztérium,
a Honvédelmi Minisztérium, a honvédelmi és a belügyi ágazat doktori képzésre
jelentkező, doktori képzésben részt vevő, illetve doktori fokozatszerzési
eljárás alatt álló, külön jogszabályban meghatározott hivatásos állományú
tagjaira e rendelet rendelkezéseit a honvédelmi és belügyi ágazat hivatásos
állományú tagjai doktori képzésben történő részvételének egyes szabályaira
vonatkozó külön jogszabályban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(3) E rendelet 9.
§ (2)–(5) bekezdéseinek hatálya az állami felsőoktatási intézményekre
és a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezéséről szóló
1991. évi XXXII. törvényben meghatározott kárpótlásban érdekelt egyházak
jogi személyei által létesített egyházi felsőoktatási intézmények doktorandusz
hallgatóira terjed ki.
Értelmező rendelkezések
2.
§
E kormányrendelet
alkalmazásában
1. doktorandusz:
a doktori (PhD) [a továbbiakban: doktori], illetve mester-(DLA) [a
továbbiakban: mester-]képzésben részt vevő hallgató, akit a felsőoktatásra
vonatkozó jogszabályokban meghatározott jogok illetnek meg és kötelezettségek
terhelnek;
2. doktorandusz-hallgatói
jogviszony: a doktorandusz hallgató és a felsőoktatási intézmény
között fennálló jogviszony, amelynek tartalmát a doktorandusz hallgatónak
és az intézménynek a felsőoktatásra vonatkozó jogszabályokban meghatározott
jogai, illetve kötelezettségei alkotják. A hallgatói jogviszonyt doktori
képzésre jogosult felsőoktatási intézmény (a továbbiakban: egyetem) –
az Ftv. 29., 30. §-aira figyelemmel
– diákigazolvány kiadásával, illetve érvényesítésével igazolja;
3. állami doktori
ösztöndíj: a szervezett doktori képzésben, nappali tagozaton részt
vevő magyar állampolgárságú doktorandusz hallgatók, illetve jogszabály
vagy nemzetközi megállapodás alapján a magyar állampolgárságú hallgatókkal
azonos elbírálás alá eső külföldi hallgatók részére nyújtható pénzbeli
támogatás;
4. doktorjelölt
(mesterjelölt): a doktori tanulmányait befejezett személy,
aki a doktori (mester) fokozat megszerzésére irányuló eljárás alatt áll.
A doktorjelölt nem doktorandusz, nem áll hallgatói jogviszonyban;
5. akkreditált
doktori program: a doktori képzés alapját képező, az akkreditációs
eljárás során vizsgált szakmai program, a doktori iskolák létrehozását
megelőzően. Az akkreditált doktori programok alapján folytatott képzésre
doktorandusz hallgatót utolsó alkalommal a 2000/2001-es tanévre lehetett
felvenni, és a képzés 2003. december 31-ig folytatható;
6. doktori képzés:
egyetem által végzett, doktorandusz-hallgatói jogviszonyt eredményező,
három év (36 hónap) tanulmányi időtartamú posztgraduális szintű képzés,
amely a doktori fokozat elnyerésére készít fel. A doktori képzés rendszeres
tanulmányi, kutatási és beszámolási tevékenység, amely magában foglalja
az egyetem doktori szabályzatában előírt kötelezettségek teljesítését,
így a doktori szigorlat kivételével a doktori vizsgák eredményes letételét
is;
7. mesterképzés:
a művészeti egyetemek, illetve művészeti karok, az egyetemek művészeti
szakjai, valamint a mesterfokozattal záruló képzést is folytató egyetemek
által doktorandusz-hallgatói jogviszony keretében folytatott, legalább
két éves időtartamú posztgraduális szintű képzés, amely szakonként megállapított
követelményekhez igazodó egyéni munkaprogramok alapján folyik;
8. doktori téma:
olyan kutatási
terület, amely alkalmas arra, hogy kidolgozása folyamatában a doktorandusz
– a témavezető irányításával – elsajátítsa a tudományos módszerek alkalmazását,
értékelhető tudományos eredményhez jusson, és erről tudományos közlemények,
tudományos előadások, majd doktori értekezés (alkotás, munka) formájában
bizonyosságot tegyen;
9. tanulmányi pont
(kredit) a doktori képzésben:
a doktorandusz hallgatói kötelezettségek teljesítésére irányuló tanulmányi,
kutatói – és amennyiben a doktorandusz oktatói feladatokat is vállal,
oktatói – munka mértékegysége;
10. doktori fokozatszerzési
eljárás: a
doktori fokozat megszerzésére irányuló, tartalmilag a doktori képzésre
alapozó, de attól jogilag és eljárás tekintetében független cselekménysorozat;
11. doktori szigorlat:
a doktori fokozat megszerzésére irányuló eljárás része, a doktori eljárásban
részt vevő személy tudományágában szerzett ismereteinek összefoglaló,
áttekintő jellegű számonkérési formája. Minősítéséről (például: rite,
cum laude, summa cum laude, pontozás) a hagyományok
figyelembevételével a doktori szabályzat rendelkezik;
12. doktori értekezés:
a doktorjelölt által készített írásmű, alkotás vagy munka, amellyel a
doktorjelölt – a doktori fokozatszerzési eljárás során – bizonyítja, hogy
a fokozat követelményeihez mért tudományos feladat önálló megoldására
képes;
13. doktori fokozat:
a doktori tanács által odaítélhető fokozat, mely megszerzésének feltételeit
– az Ftv. keretein belül – az egyetem a doktori szabályzatában állapítja
meg. A doktori fokozat egyetemi szervezett képzésben való részvétel, illetve
egyéni felkészülés alapján – doktori fokozatszerzési eljárás keretében
– szerezhető meg;
14. mesterfokozat:
a mesterképzésben résztvevő részére, a doktori tanács vagy a mesterterület
által odaítélhető fokozat, melynek megszerzése szakonként megállapított
követelményekhez igazodó egyéni munkaprogramok alapján történik;
15. doktori tézisek:
a tudományos nyilvánosság számára készülő, összefoglaló jellegű mű, amely
a doktorjelölt azon tudományos eredményeit mutatja be, amelyek alapján
a fokozatszerzési eljárás során tanúbizonyságát adja annak, hogy felkészült
a tudományos fokozat megszerzésére. A tézisek magyar és angol (esetleg
más, az adott tudományág sajátosságainak megfelelő) nyelven készülnek.
A tézisek nyilvántartásáról, illetve nyilvánosságra hozataláról az egyetem
és az Oktatási Minisztérium gondoskodik;
16. doktori szabályzat:
a felsőoktatási intézmény szervezetéről és működéséről rendelkező szabályzatnak
a része, amely többek között tartalmazza a doktori fokozat megszerzésének
feltételeit, a doktori képzés és a fokozat odaítélésének és a doktori
iskolák működésének részletes szabályait (a továbbiakban: Szabályzat);
17. doktori tanács:
a doktori képzés szervezésére és a fokozat odaítélésére az egyetemi
tanács által létrehozott testület, amely a doktori képzés tekintetében
döntéshozatali jogosultsággal rendelkezik, különösen a képzés programjának
jóváhagyása és a képzésre felvétel, valamint a fokozat odaítélése tekintetében.
Jogszabályban megállapított feltételek teljesülése esetén elláthatja a
habilitációs bizottság feladatait is;
18. mestertestület:
a mesterképzés
szervezésére és a mesterfokozat odaítélésére, az intézményi tanács által
létrehozott testület. Jogosultsága a mesterképzés területén azonos a doktori
tanácséval. Szavazati jogú tagjai csak mesterfokozattal, vagy az Ftv.
123. § (8) bekezdésében meghatározottak szerint azzal egyenértékűnek tekinthető
művészeti díjjal vagy tudományos fokozattal rendelkező személyek lehetnek.
A mesterfokozattal rendelkező személyek habilitációs eljárásában akkor
láthatja el a habilitációs bizottság feladatait, ha az intézményi tagjai
habilitált mesterek;
19. a doktori iskola
tanácsa:
a doktori iskola vezetőjének munkáját segítő, rendszeresen ülésező testület,
amit a doktori iskola alapító tagjai választanak, és tagjait az egyetem
doktori tanácsa bízza meg és menti fel;
20. egyetemi doktorandusz
nyilvántartás:
a doktori képzésbe felvételt nyert és az abban részt vevő doktorandusz
hallgatókról, a doktori tanács által vezetett nyilvántartás;
21. egyetemi doktori
nyilvántartás: az
egyetemen doktori és mesterfokozatot szerzett személyekről és a fokozat
adatairól vezetett egyetemi nyilvántartás;
22. országos doktori
nyilvántartás: az egyetemek adatszolgáltatása alapján, a Magyar
Akkreditációs Bizottság (a továbbiakban: MAB) által vezetett nyilvántartás,
a doktori és a mesterfokozatot szerzett személyekről és a fokozat adatairól;
23. nappali tagozatos
képzés: olyan képzés, ahol a külön jogszabályban meghatározott tanórák
(kontaktórák) az összes hallgatói tanulmányi munkaidő legalább egytizenötöd
részét teszik ki.
24. esti tagozatos
képzés:
olyan képzés, ahol a külön jogszabályban meghatározott tanórák (kontaktórák)
a nappali tagozatos képzésben meghatározottak legfeljebb kétharmadát teszik
ki.
25. levelező tagozatos
képzés:
olyan képzés, ahol a külön jogszabályban meghatározott tanórák (kontaktórák)
a nappali tagozatos képzésben meghatározottak legfeljebb egyharmadát teszik
ki.
26. külföldi részképzés:
a doktori képzés része, amelyben a doktorandusz a doktori témájához kapcsolódó
– a témavezető által jóváhagyott – olyan munkaprogram alapján vehet részt,
amely biztosítja az adott tanulmányi időszak érvényességét az egyetem
doktori képzési programjában. A külföldi részképzések munkaprogramjának
elfogadásáról a doktori iskola tanácsa , ennek hiányában a doktori tanács
jogosult dönteni.
II.
fejezet
A doktori képzésben résztvevők jogai és kötelezettségei
A
doktoranduszok részére nyújtható támogatások
3.
§
(1) A doktoranduszok
részére – az Ftv. 30. §-ának (1)–(3) bekezdéseiben foglaltakra
figyelemmel – a) az Ftv. 9/A. §-ban meghatározott feltételekkel
hallgatói előirányzatként biztosított támogatás, b) valamint a központi
költségvetésen kívüli források felhasználásával nyújtott egyéb támogatás
adható.
(2) Azok a doktoranduszok,
akik az Ftv. 83. §-ának (3) bekezdése alapján vesznek
részt a doktori képzésben, képzésük szerint választhatóan, alapképzésben
részt vevő hallgatóként, vagy doktorandusz hallgatóként részesülhetnek
ösztöndíjban.
4.
§
(1) Állami doktori ösztöndíjat kaphatnak:
a) az egyetemek szervezett doktori képzésében részt vevő, nappali tagozatos
magyar állampolgárságú doktoranduszai;
b) jogszabály vagy nemzetközi megállapodás alapján, a magyar állampolgárságú
doktoranduszokkal azonos elbírálás alá eső külföldi doktoranduszok.
(2) Más források terhére
ösztöndíjat kaphatnak – az egyetem Szabályzatában rögzített feltételek
alapján – az a)–b) pontban fel nem sorolt, szervezett képzésben részt
vevő doktoranduszok is.
(3) Teljes munkaidőben
végzett munkaviszonyból származó jövedelemmel rendelkező doktorandusz
állami ösztöndíjban nem részesülhet.
5.
§
(1) Az egyetem által
folyósított állami doktori ösztöndíj havi összege a garantált havi egyetemi
tanári illetmény 22%-a.
(2) Az egyetem által
folyósított állami doktori ösztöndíj folyósításának időtartama három év
(36 hónap).
(3) Az egyetemnek
a havonta folyósítandó juttatások kifizetéséről legkésőbb az adott hónap
10. napjáig intézkednie kell.
6.
§
(1) Tankönyv- és jegyzettámogatásban
részesülnek az állami felsőoktatási intézményekben állami doktori ösztöndíjban
részesülő doktori vagy mesterképzésben részt vevő doktoranduszok, valamint
az erre adott megbízás alapján, nem állami felsőoktatási intézményekben
államilag finanszírozott doktori vagy mesterképzésben részt vevő doktoranduszok.
(2) Az (1) bekezdésben
meghatározott tankönyv- és jegyzettámogatás a doktoranduszok tankönyv-
és jegyzetvásárlásának közvetlen támogatására szolgál.
(3) A tankönyv- és
jegyzettámogatásnak az (1) bekezdésben meghatározott körre vonatkozó felosztásáról
és az egyéni doktori témával összefüggő felhasználásának ellenőrzéséről
a Szabályzat rendelkezik.
7.
§
(1) Az állami doktori
ösztöndíjban részesülő doktorandusz – ösztöndíja folyósításának időszakában
– az egyetemi szabályzat keretein belül jogosult az egyetem rendelkezésére
álló (saját tulajdonú vagy bérelt) kollégiumi (diákotthoni) férőhelyek
igénybevételére.
(2) Azok a doktoranduszok,
akik kollégiumi (diákotthoni) elhelyezésre jogosultak lennének, de – férőhely
hiányában – ebben nem részesülhetnek, havonta folyósítandó lakhatási támogatásban
részesíthetők a Szabályzatban foglaltak szerint.
A
doktoranduszok által fizetendő díjak és térítések
8.
§
(1) A doktori képzésben
részt vevő, állami ösztöndíjban részesülő doktoranduszok tandíjat fizetnek.
A tandíj havi összege nem haladhatja meg az éves költségvetési törvényben
meghatározott nappali tagozatos doktorandusz hallgatói normatíva éves
támogatási összegének 1%-át.
(2) Az állami ösztöndíjban
nem részesülő doktoranduszok költségtérítést fizetnek.
(3) A tandíj mértékét,
a költségtérítés összegét, a részleges vagy teljes mentesség eseteit,
a fizetendő díjak és térítések összegét a Szabályzat állapítja meg, és
azokat az egyetem a doktori képzésre való felvétel feltételeivel együtt
hozza nyilvánosságra.
(4) A második, illetve
a további évfolyamokon – beleértve a 36 hónapos képzési időt meghaladó
legfeljebb két félév időtartamot – a költségtérítési díj legfeljebb az
előző tanévben megállapított díjnak a Központi Statisztikai Hivatal által
az előző évre vonatkozóan közzétett fogyasztói árindex mértékével növelt
összege lehet. A költségtérítési díj összegét a megelőző tanév május 31.
napjáig az intézményben szokásos módon nyilvánosságra kell hozni.
9.
§
(1) A Szabályzatban
rendelkezni kell a tandíjmentesség, a tandíjkedvezmény és a költségtérítési
kedvezmény igénybevételének és odaítélésének módjáról és időtartamáról.
(2) Tandíjmentességben
részesül:
a) állami ösztöndíjban részesülő, első doktori képzésben résztvevő a képzés
első négy tanulmányi félévében, amennyiben a 16. §
szerinti oktatási tevékenységet folytat legalább heti 4 órában;
b) állami ösztöndíjban részesülő doktorandusz a képzés harmadik évében.
(3) Nem fizet tandíjat,
illetve költségtérítést a tandíj, illetve költségtérítés fizetésre kötelezett
hallgatók közül az adott félév első napján terhességi-gyermekágyi segélyben,
gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban vagy gyermekgondozási
díjban részesülő doktorandusz a segély, illetve a támogatás folyósításának
időtartama alatt, összesen az Ftv. 85. § (7) bekezdésében
meghatározott időtartamon keresztül, amennyiben azt az adott félévre történő
beiratkozástól számított 45 napon belül a hallgató az intézménynek bejelenti.
(4) Az intézmény a
(3) bekezdésben meghatározott hallgatók képzésének fedezetéül szolgáló
összeget, tételes jelentés alapján, az Oktatási Minisztériumtól legkésőbb
a jelentéstől számított 90 napon belül megkapja.
(5) A támogatás összege
azonos a (3) bekezdésben meghatározott hallgatótól be nem szedett tandíj,
illetőleg költségtérítés összegével, de legfeljebb az e rendelet 1. sz.
mellékletében meghatározott képzési normatíva összege lehet.
(6) Nem fizet tandíjat,
illetve költségtérítést az a doktorandusz, akinek tandíjmentességéről,
költségtérítés alóli mentességéről jogszabály, nemzetközi megállapodás
vagy a Szabályzat rendelkezik.
(7) A tandíj- és költségtérítés
fizetésének módját a Szabályzat határozza meg. A Szabályzat rendelkezik
a tandíj és költségtérítés egyetemi felhasználási rendjéről.
10.
§
(1) A kollégiumi (diákotthoni)
férőhely igénybevétele esetén a doktorandusz térítési díjat fizet.
(2) A kollégiumi (diákotthoni)
térítési díj összegét tanévenként az intézmény tanácsa állapítja meg.
(3) A kollégiumi (diákotthoni)
térítési díj összege – figyelembe véve a kollégiumok (diákotthonok) eltérő
szolgáltatásait – kollégiumonként (diákotthononként) férőhelyenként eltérő
lehet, de havi összege nem haladhatja meg az éves költségvetési törvényben
meghatározott nappali tagozatos doktori hallgatók éves normatív támogatási
összegének 1,5%-át.
11.
§
A doktori
fokozatszerzés eljárási és tiszteletdíjait a Szabályzat határozza meg
úgy, hogy a fizetendő összeg nem haladhatja meg az eljárás kezdetekor
folyó tanévben érvényben lévő havi állami doktori ösztöndíj háromszorosát.
A doktori fokozatszerzés adott évre megállapított eljárási és tiszteletdíjait
az egyetem a doktori képzésre való felvétel feltételeivel együtt hozza
nyilvánosságra.
12.
§
A doktoranduszok,
a Szabályzatban rögzített kötelezettség elmulasztása vagy késedelmes teljesítése
esetén – a Szabályzat szerint – díjakat fizetnek. A díjak mértéke esetenként
nem lehet nagyobb az éves költségvetési törvényben meghatározott nappali
tagozatos doktori hallgatók éves normatív támogatási összegének 1%-ánál.
13.
§
Az egyetemeken
külön jogszabályban, valamint e rendeletben szabályozott díjakon felül
egyéb szolgáltatásokért, amelyek nem kapcsolódnak a doktori képzés követelményeinek
teljesítéséhez – a hallgatói önkormányzat doktorandusz képviselője véleményének
figyelembevételével – a Szabályzat más díjakat is megállapíthat.
14.
§
A díjak
és térítések téves megállapítása miatt a doktorandusz (volt doktorandusz)
– a közléstől számított 15 munkanapon belül – fellebbezéssel élhet a doktori
tanács elnökéhez. A fellebbezést a kézhezvételtől számított 8 napon belül
el kell bírálni. A határozattal szemben a doktorandusz – a közléstől számított
15 munkanapon belül – a rektorhoz fordulhat jogorvoslatért. A rektor a
doktori tanács elnökének határozatát helyben hagyja, megváltoztatja vagy
megsemmisíti.
15.
§
(1) Az a doktorandusz,
aki a tandíj- vagy költségtérítés-fizetési kötelezettségének nem tesz
eleget, és az egyetemtől a Szabályzatban megállapítottak szerint fizetési
haladékot nem kap, a következő tanulmányi félévre nem iratkozhat be.
(2) Az (1) bekezdés
alapján hozott intézményi döntés ellen a doktorandusz jogorvoslattal élhet,
a 14. § rendelkezései szerint.
A
doktoranduszok oktatási tevékenysége
16.
§
(1) Az oktatói feladatok
ellátása nem képezheti a doktorandusz Szabályzatban meghatározott tanulmányi
kötelezettségei részét, a doktori képzésben részt vevő hallgató azonban
oktatói feladatokat vállalhat. A doktorandusz által ellátott oktatási
tevékenységért tanulmányi pont (kredit) adható. E tevékenységből a – képzés
követelményeinek teljesítéséhez szükséges – tanulmányi pontok (kreditek)
legfeljebb egynegyede szerezhető meg.
(2) Az oktatói tevékenység
tartalmát, jellegét és időtartamát a Szabályzatban meghatározottak szerint
szerződésben kell rögzíteni. A Szabályzatban rendelkezni kell a vállalt
feladatok teljesítésének igazolásáról.
(3) Az egyetem az
állami doktori ösztöndíjban részesülő doktoranduszt az első két évben
heti négy óra oktatási tevékenységért díjazásban részesítheti. A heti
négy órát meghaladó oktatói tevékenységért az egyetem a doktorandusznak
a Szabályzatban meghatározott mértékű, de óránként legalább a havi állami
doktori ösztöndíj 2 %-ának megfelelő díjazást köteles fizetni. Az oktatói
tevékenységért járó külön díjazást pénzbeli juttatásként kell kifizetni.
(4) A költségtérítéses képzésben részt vevő doktoranduszt minden oktatási
tevékenységért a (3) bekezdésben megállapított díjazás illeti meg.
(5) Az egyetemnek
az oktatói tevékenységért járó díjazás kifizetéséről legkésőbb a következő
hónap 10. napjáig intézkednie kell.
(6) A (3), illetve
(4) bekezdés alapján járó díjazást az egyetem az éves képzési előirányzat
személyi juttatásai terhére folyósítja. Ennek biztosítására az egyetem
a központi költségvetéssel szemben többletigényt nem támaszthat.
III.
fejezet
A doktori képzés szervezeti keretei
Doktori
iskola
17.
§
(1) Doktori és mesterképzés – kizárólag külön jogszabályban meghatározott
feltételek alapján – akkreditált doktori iskola keretében folytatható.
(2) Az egyetemeken
külön jogszabályban meghatározott tudományáganként (művészeti területenként)
– ha jogszabály a multidiszciplináris területen működő doktori iskolák
esetében kivételt nem tesz – egy doktori iskola működhet.
(3) A doktori iskola
akkreditációjával az egyetem az adott tudományágban jogot szerez habilitációs
eljárás lefolytatására és a dr. habil cím odaítélésére.
18.
§
(1) A doktori iskola
oktatói azok a tudományos fokozattal rendelkező oktatók és kutatók, akiket
– a doktori iskola vezetőjének javaslatára – a doktori iskola tanácsa
alkalmasnak tart a doktori iskola keretében oktatási, kutatási és témavezetői
feladatok ellátására.
(2) A doktori téma
vezetője az a tudományos fokozattal rendelkező oktató, illetve kutató,
akinek témahirdetését a doktori tanács jóváhagyta, és aki – ennek alapján
– felelősen irányítja és segíti a témán dolgozó doktoranduszok tanulmányait,
kutatási munkáját, illetve a doktorjelöltek fokozatszerzésre való felkészülését.
19.
§
A meghirdethető
oktatási programokról és a témavezetői megbízásokról a doktori iskola
tanácsa ennek hiányában doktori tanácsa évente dönt, és ezek nyilvánosságra
hozataláról az egyetemen szokásos módon gondoskodik.
20.
§
(1) A doktori iskola
létesítésének jóváhagyásáért pályázatot kell benyújtani a MAB-hoz.
A doktori tanács által előkészített, az egyetemi tanács által jóváhagyott
pályázatot a rektor nyújtja be a MAB-hoz.
(2) A MAB a beérkezett
pályázatokat tudományterületenként vagy tudományáganként kidolgozott követelményrendszer
alapján bírálja el.
(3) A doktori iskola
engedélyezésére, működésének minőségellenőrzésére, a működés felfüggesztésére
illetve megszüntetésére vonatkozó részletes szabályokat – a vonatkozó
jogszabályokban meghatározott keretek között – a MAB állapítja meg.
(4) A doktori iskola
létesítésének és a minőségellenőrzésnek a követelményrendszerét, valamint
az értékelési eljárás részletes rendjét a MAB – az Oktatási Közlönyben
és az Akkreditációs Értesítőben – teszi közzé.
Doktori
tanács
21.
§
(1) A doktori tanács
doktori ügyekben hozott döntései ellen jogszabálysértés, a doktori szabályzat
megsértése, illetve eljárási hiba esetén jogorvoslatnak van helye. A jogorvoslati
eljárás lefolytatása a rektor hatáskörébe tartozik.
(2) Amennyiben az
egyetem a doktori képzésben, illetve a doktori fokozat elbírálásában együttműködik
más felsőoktatási intézményekkel, tudományos kutatóintézetekkel és kutatóhelyekkel,
a doktori tanács munkájában e szervek szakmai képviselői is részt vehetnek.
Ennek módjára a doktori szabályzat erre vonatkozó rendelkezései, illetőleg
az Ftv. 11. §-ának (1) bekezdése alapján kötött szerződés
irányadó.
22.
§
A doktori
tanács feladata, különösen: a) jóváhagyja a doktori iskolák alapításának
kezdeményezését;
b) dönt a doktori képzésbe való felvételről, a felmentésekről, a doktori
szigorlat tárgyairól, a doktori fokozat odaítéléséről, a kitüntetéses
doktorrá avatási javaslatokról;
c) a Szabályzatban meghatározottak szerint, a doktori iskolák javaslatára
kijelöli a doktori felvételi bizottság tagjait, a bírálóbizottság tagjait
és a hivatalos bírálókat, létrehozza a szigorlati bizottságot, továbbá
jóváhagyja a doktori témavezetők és a doktori iskola oktatóinak személyét;
d) állást foglal a külföldi tudományos fokozat honosításáról;
e) javaslatot tesz az egyetemi tanács részére a doktori képzési normatíva
felhasználásáról.
23.
§
A doktori
tanács megalakítására, összetételére, feladataira, hatáskörére és eljárási
rendjére vonatkozó szabályokat – az Ftv. és a jelen kormányrendelet rendelkezéseinek
keretei között – a Szabályzat tartalmazza.
24.
§
A mesterképzést
folytató egyetemeken a doktori tanács feladatait doktori tanács vagy a
mestertestület látja el.
Doktori
szabályzat
25.
§
A Szabályzatot,
a doktori tanács javaslata alapján, az egyetemi tanács alkotja.
26.
§
(1) A doktori iskolák
működési szabályzatot alkotnak, amelyet az egyetemi doktori tanács hagy
jóvá.
(2) A doktori iskola
általános képviseletét a doktori iskola vezetője látja el. A doktori iskola
vezetőjének munkáját a doktori iskola tanácsa segíti.
27.
§
A Szabályzatban
– az Ftv., valamint jelen kormányrendelet keretein belül – rendelkezni
kell:
a) a doktori képzés részletes szabályairól,
b) az egyetemi szervezett képzésről, az egyéni felkészülésről,
c) a doktorandusz tanulmányi kötelezettségeiről, a tanulmányok ellenőrzésének
módjáról,
d) a doktori képzésben elismerhető tanulmányi pontokról (kreditekről),
e) a tanulmányok lezárásának feltételeiről,
f) a doktori fokozat megszerzésének feltételeiről, a fokozat odaítélésének
részletes szabályairól,
g) a tiszteletbeli doktorrá (doctor honoris causa) avatás feltételeiről,
h) a doktori tanács összetételéről, feladatairól, hatásköréről, eljárási
rendjéről,
i) a doktoranduszok hallgatói támogatása megállapításának elveiről, az
odaítélés módjáról és eljárási szabályairól, továbbá a támogatások időtartamáról,
jogcíméről, valamint a pénzügyi források és más támogatások felhasználásának
ellenőrzési rendszeréről,
j) a doktoranduszok által fizetendő díjakról és térítésekről, mentességekről
és kedvezményekről, a díjak befizetésének, kezelésének szabályairól, a
díjakból és térítésekből származó bevételek felhasználásának elveiről,
valamint a pénzügyi források felhasználásának ellenőrzési rendszeréről,
k) a szünetelő, illetve megszűnt hallgatói jogviszonyú személyek támogatásairól,
az általuk fizetendő díjakról és térítésekről,
l) a külföldieknek a doktori képzésben való részvételének feltételeiről,
figyelemmel az egyéb jogszabályok rendelkezésire is,
m) a doktori képzés, illetve a doktori fokozat megszerzésére irányuló
eljárás során hozott döntések elleni jogorvoslatokról,
n) az e rendeletben és jogszabályban a Szabályzat hatókörébe utalt egyéb
kérdésekről.
IV.
fejezet
A doktori képzés
Felvétel
a doktori iskolába
28.
§
(1) Doktori képzésre
a felvételi eljárás alapján lehet felvételt nyerni. A felvételi eljárás
megszervezése és lebonyolítása – az e rendeletben meghatározottak szerint
– az egyetemek feladata. A doktori képzésre való felvételről az egyetem
doktori tanácsa dönt, és döntéséről a jelentkezőt 8 napon belül írásban
értesíti.
(2) Doktori képzésre
egyetemi oklevéllel, vagy azzal egyenértékű oklevéllel és legalább egy,
államilag elismert középfokú C típusú nyelvvizsgával rendelkező pályázók
jelentkezhetnek.
(3) A doktori tanács
a felvételt, a doktori iskola javaslata alapján, a (2) bekezdésben meghatározott
feltételeken túl, további követelményhez kötheti.
(4) A felvétel részletes
szabályait a Szabályzatban kell meghatározni.
(5) Az államilag finanszírozott
és a költségtérítéses képzésre jelentkezők azonos követelmények és feltételek
alapján vesznek részt a felvételi eljárásban.
29.
§
(1) A felsőoktatási intézmények (a katonai és rendvédelmi felsőoktatási
intézmények esetében pedig a közvetlen felügyeletet gyakorló miniszter)
által – évente egy alkalommal, legkésőbb augusztus 15. napjáig – közölt
adatok alapján az Oktatási Minisztérium minden évben egységes formában
– a doktori képzés felvételi tájékoztatójában (a továbbiakban: Tájékoztató)
– közzéteszi a doktori iskolák, illetve a doktori iskolákban szervezett
képzési programok jegyzékét.
(2) Szükség szerint a Tájékoztató több alkalommal is megjelentethető,
ebben az esetben az adatszolgáltatás és a megjelentetés határidejét az
Oktatási Minisztérium legalább 30 nappal ezen határidők letelte előtt
az Oktatási Közlönyben közzéteszi.
(3) A Tájékoztató
tartalmazza: a) a felvenni tervezett létszámot; b) a tandíjjal, a költségtérítéssel
és a juttatásokkal kapcsolatos információkat; c) az Ftv. 83.
§-ának (3)–(4) bekezdésére is figyelemmel, a felvétel követelményeit,
különös tekintettel a felvételi vizsga értékelése, valamint az alkalmazott
rangsorolás elvére; d) a felvételi eljárási díj összegét és az annak befizetésével
kapcsolatos információkat; e) egyéb, az ebben a rendeletben meghatározott,
illetve a jelentkezők számára szükséges információkat.
(4) Az egyetem a jelentkező
számára biztosítja felvételi szabályzatának megismerhetőségét.
30.
§
(1) A doktori iskolák
a doktori képzésről évente rendszeres és nyilvános tájékoztatást adnak;
a felvételi követelményeket évente az egyetemen szokásos módon közzéteszik.
(2) A doktori tanács
– az oktatási miniszternek az első évre felvehető államilag finanszírozott
doktorandusz hallgatói létszám meghatározásáról, az egyetemek közötti
elosztás elveiről, az Országos
Doktori és Habilitációs Tanács javaslata alapján és a Felsőoktatási
és Tudományos Tanács állásfoglalásának figyelembevételével hozott
döntése alapján – évenként állapítja meg a doktori iskolákba felvehető
államilag finanszírozott doktorandusz hallgatók létszámát.
(3) A doktori tanács
felvételt elutasító döntése ellen fellebbezéssel lehet élni, ha az jogszabályt
vagy intézményi szabályzatot sért. A fellebbezést az elutasító döntés
kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül kell előterjeszteni. A fellebbezést
a felsőoktatási intézmény vezetője bírálja el, a fellebbezés kézhezvételétől
számított 15 napon belül. A döntés ellen további fellebbezésnek helye
nincs.
(4) A doktori iskolák
a felvett jelentkezők névsorát és eredményeit az egyetemen szokásos módon
közzéteszik.
(5) A felvételt nyert
doktorandusz hallgatók nyilvántartását az egyetemek vezetik. Az egyetemek
a felvételt nyert doktoranduszoknak az Ftv. 2. sz. mellékletében
felsorolt adatait – az érintett személyek hozzájárulásával, a személyes
adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi
LXIII. törvény (a továbbiakban: adatvédelmi
törvény) rendelkezéseinek betartásával – a Doktoranduszok
Országos Szövetsége (a továbbiakban: DOSZ) kérésére a DOSZ rendelkezésére
bocsáthatják.
(6) A DOSZ a (5) bekezdésben
megjelölt adatokat az adatvédelmi törvény rendelkezéseinek betartásával
kezeli.
A
doktori képzés időtartama
31.
§
(1) A szervezett képzésben
résztvevők tanulmányaikat nappali, esti vagy levelező tagozaton folytathatják.
(2) A szervezett doktori
képzésben, a Szabályzatban előírt tanulmányi kötelezettségek teljesítésének
és a doktori ösztöndíj folyósításának időtartama három év (36 hónap).
(3) Az egyetem a tanulmányi
idő megszakítását legfeljebb három alkalommal, összesen három évre engedélyezheti
(évkihagyás). Első alkalommal a kérelmet el kell fogadni. A hallgatói
jogviszony szünetelése alatt állami ösztöndíj nem folyósítható.
(4) Évhalasztás, évkihagyás,
valamint a tanulmányok más módon történő megszakítása után a képzés folytatására
jelentkező doktorandusz a jelen rendelet által meghatározott támogatásokból
részesül, és az e rendelet alapján meghatározott tandíjat, illetve költségtérítést
köteles fizetni, kivéve, ha a Szabályzat ettől eltérő szabályt állapít
meg.
(5) A felvételtől
számított 72 hónap elteltével, a doktorandusz-hallgatói jogviszony
a hallgatói névsorból való törléssel megszűnik.
(6) Doktori, illetve
mesterképzésben, valamennyi képzési formában a fokozat és az oklevél megszerzésének
feltételéül előírt munkaidő-ráfordítással járó tanulmányi követelmény
teljesítését – a külön jogszabály szerint – tanulmányi pontokban (kreditekben)
kell mérni.
(7) Amennyiben a doktorandusz
hallgató a honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény 92.
§-ának (1) bekezdésében foglalt szolgálati kötelezettségét teljesíti,
annak időtartamára hallgatói jogviszonya szünetel.
(8) A doktorandusz
hallgató külföldi részképzésben is részt vehet. A részképzésben olyan,
a témavezető által jóváhagyott munkaprogram alapján vehet részt a doktorandusz
hallgató, amely biztosítja az adott tanulmányi időszak érvényességét az
egyetem doktori képzési programjában. A külföldi részképzés időtartama
a doktori képzés időtartamába beszámít, a hallgatói jogviszony nem szünetel.
32.
§
Az egyéni
felkészülésre vonatkozó szabályokat a Szabályzatban kell meghatározni.
V.
fejezet
A doktori fokozatszerzési eljárás és a doktori fokozat
A
doktori fokozatszerzési eljárás
33.
§
A doktori
fokozatszerzési eljárás megindítását a Szabályzatban előírt módon kell
kérelmezni. A fokozatszerzési eljárásra bocsátás feltételeit a Szabályzat
tartalmazza.
34.
§
(1) A doktori értekezést
(alkotást, munkát) a kérelem benyújtásával egy időben, vagy a kérelem
elfogadását követő két éven belül kell benyújtani.
(2) Amennyiben a doktorjelölt
az (1) bekezdésben foglaltaknak nem tesz eleget, a kérelem benyújtásától
számított két év elteltével a fokozatszerzési eljárást meg kell szüntetni.
35.
§
(1) A doktori szigorlatot
– legfeljebb a kérelem benyújtásától számított két éven belül – nyilvánosan,
bizottság előtt kell letenni. A szigorlat részletes szabályait a doktori
szabályzat tartalmazza.
(2) A doktori szigorlat
értékeléséről – a hagyományok figyelembevételével – a doktori szabályzat
rendelkezik. A szigorlat eredményét közvetlenül a szigorlat után ki kell
hirdetni.
(3) A doktori szigorlatról
jegyzőkönyvet kell felvenni.
36.
§
(1) A doktori értekezést
(alkotást, munkát) bíráló bizottság elnökből, két hivatalos bírálóból
és további kettő–négy tagból áll. A bizottság tagja csak az lehet, aki
tudományos fokozattal rendelkezik. A doktorjelölt témavezetője nem lehet
a bizottság tagja.
(2) A doktori védésre
csak a doktori szigorlat után kerülhet sor.
(3) A két hivatalos
bíráló, a doktori tanács felkérésére, az értekezés (alkotás, munka) benyújtásától
számított, az egyetem szabályzatában meghatározott szorgalmi időszakra
eső három hónapon belül, írásos bírálatot készít az értekezésről (alkotásról,
munkáról), és nyilatkozik, hogy javasolja-e annak kitűzését nyilvános
védésre. Ha az egyik bíráló javaslata nemleges, a doktori tanács egy további,
harmadik bírálót is felkér.
(4) Az értekezést
(alkotást, munkát), a két támogató javaslat beérkezésétől számított szorgalmi
időszakra eső három hónapon belül nyilvános vitára kell bocsátani. A doktorjelölt
a bírálatokat előzetesen kézhez kapja, és azokra a védés előtt írásban,
a védés során a nyilvános vitában szóban válaszol.
(5) A doktorjelölt
a nyilvános vita keretében ismerteti értekezésének (alkotásának, munkájának)
téziseit, majd a bírálók, a bizottsági tagok és a jelenlévők észrevételeire,
kérdéseire válaszol.
(6) A vita lezárása
után a bizottság zárt ülésen, titkos szavazással dönt az értekezés elfogadásáról.
Az elnök ezután az eredményt nyilvánosan kihirdeti. A bizottsági értékelés
módját a doktori szabályzat határozza meg.
(7) A védésről és
a bizottság döntéséről jegyzőkönyvet kell felvenni.
(8) Az egyetem, a
doktorjelölt kérelmére, igazolást ad a doktori szigorlat és védés eredményéről.
37.
§
(1) Sikertelen védés
esetén új eljárás leghamarabb a sikertelen védéstől számított két év elteltével,
ugyanazon doktori témában legfeljebb egy alkalommal kezdeményezhető.
(2)
A sikeres és sikertelen védésekről – az (1) bekezdésre és az Ftv. 94.
§ (1) bekezdésében foglalt rendelkezésre figyelemmel – az egyetem
nyilvántartást vezet.
38.
§
(1) A mesterképzést folytató egyetemek által odaítélhető mesterfokozat
megszerzésére irányuló eljárásra e rendelet rendelkezéseit az alábbi (2)–(3)
bekezdésekben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) A mesterképzés
és a mester fokozat megszerzése szakonként megállapított követelményekhez
igazodó egyéni munkaprogramok alapján történik.
(3) A felvételi, a
szigorlati és a bíráló bizottságokba, legalább egyharmad részben, az egyetemmel
közalkalmazotti, illetőleg munkaviszonyban nem álló, kiemelkedő művész
személyiségeket kell felkérni.
A
doktori fokozat
39.
§
(1) A doktori (mester)
fokozatot (és ezzel a tudományterületet és/vagy tudományágat is megjelölő
oklevelet) a doktori tanács ítéli oda, erről oklevelet állít ki, és döntéséről
értesíti a MAB-ot. A határozatot az egyetem doktori anyakönyvében rögzíti.
40.
§
(1) A doktori tézisek
magyar és angol (esetlegesen más, az adott tudományág sajátosságainak
megfelelő) nyelven történő nyilvántartásáról, illetve nyilvánosságra hozataláról
az egyetem és az Oktatási Minisztérium gondoskodik.
(2) A doktori téziseket,
magyar és angol (esetlegesen más, az adott tudományág sajátosságainak
megfelelő) nyelven, elektronikus formában, mindenki számára hozzáférhetővé
kell tenni.
(3) A doktorjelölt,
a Szabályzat rendelkezései szerint, gondoskodik a doktori tézisek magyar
és angol (esetleg más, az adott tudományág sajátosságainak megfelelő)
nyelven, elektronikus formában történő elkészítéséről.
(4) Az egyetem a sikeres
doktori védést követő hat hónapon belül bocsátja az Oktatási Minisztérium
rendelkezésére az elektronikus formában készült doktori téziseket.
(5) A minisztérium
gondoskodik a doktori tézisek saját honlapján történő megjelenítéséről.
41.
§
(1) A doktori értekezés
nyilvántartásáról, illetve nyilvánosságra hozataláról az egyetem gondoskodik.
(2) A doktori értekezés
egy példányát a doktori fokozatot odaítélő egyetem központi könyvtárában,
katalogizálva kell elhelyezni. A doktori értekezés mindenki számára nyilvános.
(3) A doktori értekezést
elektronikus formában is mindenki számára hozzáférhetővé kell tenni. A
doktorjelölt, a szabályzat rendelkezései szerint, gondoskodik a doktori
értekezés elektronikus formában történő elkészítéséről.
(4) Az egyetem a sikeres
doktori védést követően bocsátja az Oktatási Minisztérium rendelkezésére
az elektronikus formában készült doktori értekezést.
(5) A minisztérium
gondoskodik az értekezés saját honlapján történő megjelenítéséről.
VI.
fejezet
A doktoranduszok országos érdekképviselete
42.
§
(1) Az egyetemek doktori
képzésben részt vevő hallgatóinak képviseletét a DOSZ
látja el. A testület a doktoranduszok sajátos – kutatói és oktatói feladatokból
fakadó – helyzetét érintő kérdésekben véleményt nyilváníthat, illetve
javaslatot tehet a felsőoktatást irányító közigazgatási és egyéb szervek
részére.
(2) A DOSZ a felsőoktatási
intézmények doktori képzésben részt vevő hallgatóiból álló, önkéntes alapon
szerveződő testület, amely – az egyesülésről szóló 1989. évi II. törvény
alapján – önmaga határozza meg szervezeti és működési szabályzatát. A
szervezeti és működési szabályzatnak – az Ftv. 67/A. §
(1)–(5) bekezdéseire figyelemmel – rendelkeznie kell a Doktoranduszok
Országos Képviselete (DOK) megválasztásának rendjéről.
(3) Az Oktatási Minisztérium
a költségvetésében, a DOSZ működésének pénzügyi fedezetéhez, éves működési
terv alapján, a doktorandusz ösztöndíjak éves országos keretösszege legfeljebb
1%-ának megfelelő hozzájárulást biztosít.
VII.
fejezet
Átmeneti és záró rendelkezések
43.
§
A doktori
iskolákat vagy az akkreditált doktori programokra alapozva, azok átalakításával
lehet szervezni, vagy új doktori iskolaként kell megalakítani és akkreditáltatni.
A doktori iskolák akkreditációs eljárásának részletes szabályait a MAB
dolgozza ki, és az Oktatási Közlönyben és az Akkreditációs Értesítőben
közzéteszi.
44.
§
(1) E rendelet – az
5. § (1) bekezdése, a 8. § (4) bekezdése, a 27. § d) pontja és a 31. §
(6) bekezdése kivételével – kihirdetést követő 8. napon lép hatályba.
(2) E rendelet 5.
§ (1) bekezdése és 8. § (4) bekezdése 2003. január 1. napján, 27. § d)
pontja 2004. január 1. napján lép hatályba.
(3) E rendelet 31.
§ (6) bekezdése 2004. szeptember 1. napján lép hatályba.
(4) A doktori ösztöndíj
havi összege 2001-ben 51.000 forint, 2002-ben 55.000 forint.
(5) A (4) bekezdésben
foglalt rendelkezés 2001. január 1-jétől hatályos.
(6) E rendelet 41.
§ (3)–(5) bekezdéseiben meghatározott, a doktori értekezések bemutatását
szolgáló, elektronikus nyilvántartási rendszert 2003. január 1-jéig létre
kell hozni.
(7) E rendelet hatálybalépésével
egyidejűleg hatályát veszti a doktori képzés, a doktori fokozat odaítélésének
eljárási szabályairól, valamint a képzésben résztvevők egyes jogairól
és kötelezettségeiről, az általuk fizetendő díjakról és térítésekről szóló
14/1997.
(I. 30.) Korm. rendelet, valamint a 14/1997. (I. 30.) Korm. rendelet
módosításáról szóló 141/1998.
(VIII. 25.) és 264/2000.
(XII. 26.) Korm. rendeletek.
45.
§
(1) E rendelet hatálybalépésével
egyidejűleg hatályát veszti az egyetemi és főiskolai hallgatók részére
nyújtható támogatásokról és az általuk fizetendő díjakról és térítésekről
szóló 144/1996.
(IX. 17.) Korm. rendelet 1. § (3) bekezdése a) pontjának a 7–8.
§ kivételével szövegrésze, valamint a 7.§ (1) bekezdésének továbbá
állami ösztöndíjban részesülő doktori képzésben részt vevő nappali tagozatos
hallgatók szövegrésze, és 8. §-ának valamint az állami ösztöndíjban
részesülő doktori képzésben részt vevő nappali tagozatos szövegrésze.
(2) Az egyetemek,
a rendelet hatálybalépését követő 60 napon belül, kötelesek doktori szabályzatukat
e rendeletnek megfelelően módosítani, illetve kiegészíteni.
(3) Az e rendelet
hatálybalépésekor érvényes doktori szabályzatoknak az e rendelet rendelkezéseivel
ellentétes szabályai hatályukat vesztik.
Melléklet
az 51/2001. (IV. 03.) Korm. rendelethez
A doktori
és mesterképzésben, az állami ösztöndíjas doktoranduszok képzési normatívája:
a) a bölcsészettudományok, a hittudomány és a társadalomtudományok tudományterületén:
280 E Ft/fő/év;
b) az agrártudományok, a műszaki tudományok, az orvostudományok, a természettudományok
tudományterületén és a művészetek területén: 560 E Ft/fő/év.
Hivatkozott
előzmények
1993.
évi LXXX. törvény (Ftv.)
9/A.
§
(1) A hallgatói előirányzat
– az államilag finanszírozott felsőfokú szakemberképzés területén – az
állami felsőoktatási intézményekben magyar állampolgárságú és – nemzetközi
megállapodás vagy jogszabály alapján azzal azonos elbírálás alá eső –
külföldi állampolgárságú, első akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú
szakképzésben, első alapképzésben, illetőleg első kiegészítő alapképzésben,
valamint első szakirányú továbbképzésben részt vevő nappali tagozatos
hallgatók, továbbá az első doktori képzésben nappali tagozaton résztvevők
képesítési követelmények szerinti tanulmányi időszakára nyújtott támogatására
szolgál.
(2) A hallgatók állami
támogatásának előirányzatát az (1) bekezdésben megjelöltek létszáma, a
költségvetési törvényben az egy főre megállapított hallgatói normatíva
és a doktori képzésben résztvevők támogatási normatívája határozza meg.
A hallgatói előirányzat másik részét képezi a hallgatók pénzbeli és természetbeni
juttatásaira fordítandó egyéb állami támogatás: a köztársasági ösztöndíj,
a tankönyv- és jegyzettámogatás, valamint a diákotthoni (kollégiumi) elhelyezés
vagy az ezt kiváltó lakhatási támogatás is.
11.
§
(1) A felsőoktatási
intézmények feladataik körében együttműködhetnek más felsőoktatási, továbbá
tudományos kutató, fejlesztő, tervező és egyéb intézményekkel, valamint
gazdálkodó szervezetekkel. Az együttműködés feltételrendszerét szerződésben
állapítják meg. Ellenkező kikötés hiányában az együttműködőnek az általa
ellátott tevékenységrészért járó állami támogatás összegét át kell engedni.
27.
§
(1) A felsőoktatási
intézmény hallgatója az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzésben,
a főiskolai és egyetemi szintű alapképzésben, a szakirányú továbbképzésben,
valamint a doktori képzésben részt vevő személy, függetlenül attól, hogy
tanulmányait milyen oktatási formában végzi.
(2) A hallgató a felsőoktatási
intézménnyel hallgatói jogviszonyban áll. A hallgatói jogviszony a beiratkozással
jön létre, és a bizonyítvány, illetőleg az oklevél kiállításának, az elbocsátás,
az intézményből való kizárás kimondásának, illetve a hallgatói névsorból
való törlésnek a napjáig tart. A hallgatói jogviszonyon alapuló, jogszabályban
vagy a felsőoktatási intézmény Szabályzatában meghatározott egyes jogok
és kötelezettségek azonban az említett időpontok után is megilletik, illetőleg
terhelhetik a hallgatót.
(3) A felsőoktatási
intézményekben a hallgatók a hallgatói jogviszonyból származóan
egyéni és kollektív jogokat gyakorolnak.
29.
§
(1) A diákigazolvány
a hallgatói jogviszony fennállását tanúsító közokirat, amely
a) jogszabályban, illetőleg intézményi Szabályzatban meghatározott kedvezmények
igénybevételére jogosít;
b) jogszabályban, illetőleg intézményi Szabályzatban vagy külső szervekkel
való megállapodásban meghatározott jogok érvényesítését biztosítja;
c) jogszabályban, illetőleg intézményi Szabályzatban meghatározott információk
tárolását szolgálja.
(2) A hallgató részére
a diákigazolványt a beiratkozáskor kell kiállítani. A diákigazolvány típusait,
valamint a diákigazolványra vonatkozó részletes szabályokat a Kormány
rendeletben határozza meg.
30.
§
(1) A felsőoktatási
intézmények nappali tagozatos hallgatói e törvény, továbbá ennek felhatalmazása
alapján megalkotott jogszabályok és intézményi Szabályzatok rendelkezései
szerint az alábbi juttatásokban és kedvezményes szolgáltatásokban részesülhetnek:
a) ösztöndíj (pl. köztársasági, tanulmányi ösztöndíj);
b) pénzbeli szociális támogatás;
c) tankönyv- és jegyzettámogatás;
d) diákotthoni (kollégiumi) elhelyezés, illetve az ezt kiváltó lakhatási
támogatás;
e) jogszabályban vagy az intézményi Szabályzatban megállapított további
támogatások.
(2) Más oktatási formában
részt vevő hallgatók számára is megállapíthat a Kormány rendeletben juttatásokat,
kedvezményeket.
(3) A munkájuk mellett
felsőfokú képzésben, továbbképzésben résztvevők számára kedvezmények (tanulmányi
szabadság, munkaidő-kedvezmény, valamint egyes költségek megtérítése stb.)
adhatók.
(4) A köztársasági
ösztöndíj pénzügyi fedezetére az éves hallgatói normatíva országos keretösszege
egy százalékának megfelelő összeget kell többlet-előirányzatként biztosítani.
(5) A tanulmányok
támogatására felsőfokú képzésben (alap- és továbbképzésben) részt vevő
és a felsőoktatási intézmény által folytatott felsőfokú szakképzésben
részt vevő hallgatóval természetes és jogi személy – a felsőoktatási intézmény
ellenjegyzése mellett – tanulmányi szerződést köthet
a) a Munka Törvénykönyve 110. § alapján, vagy
b) a szerzői jogról szóló 1969.
évi III. törvény alapján a végzettség (oklevél, bizonyítvány) megszerzése
utáni munkavégzés vagy szerzői (irodalmi, művészeti, tudományos és ezekkel
rokon) alkotótevékenység teljesítése ellenében.
31.
§
(2) A tandíjra,
a költségtérítésre és az egyéb díjakra vonatkozó szabályokat
a) állami felsőoktatási intézmény, valamint nem állami felsőoktatási intézményben
államilag finanszírozott felsőfokú képzés esetén kormányrendelet keretei
között az intézmény Szabályzata,
b) nem állami felsőoktatási intézményben a felsőoktatási intézmény Szabályzata
állapítja meg.
35/A.
§
A doktori képzésben részt vevő hallgató oktatói feladatokat vállalhat.
Az oktatói munkát végző doktori képzésben részt vevő hallgatót e tevékenysége
során megilletik az oktatók jogai, és terhelik az oktatók kötelességei,
továbbá oktatói munkájáért kormányrendeletben meghatározott külön díjazásban
részesül.
67/A.
§
(1) A felsőoktatási
intézmények hallgatóinak országos képviseletét a Hallgatói
Önkormányzatok Országos Konferenciája (a továbbiakban: HÖOK) látja
el. A testület véleményt nyilváníthat, illetve javaslatot tehet a felsőoktatást
irányító közigazgatási és egyéb szervek részére a felsőoktatást érintő
bármely kérdésben, továbbá ellátja a hallgatók képviseletét a felsőoktatás
országos szervezeteiben.
(2) A HÖOK a felsőoktatási
intézményi hallgatói önkormányzatok küldötteiből álló testület, amely
önmaga határozza meg szervezeti és működési szabályzatát. A szabályzatban
rendelkezni kell a tíztagú elnökség és az elnök megválasztásának rendjéről,
feladatairól. A felsőoktatási intézményi hallgatói önkormányzatokat intézményenként,
illetve karonként egy-egy küldött képviseli.
(3) A HÖOK, illetve
elnöksége döntéseinek meghozatala előtt köteles a felsőoktatási intézmények
adott kérdésben érdekelt szakmai hallgatói rétegszervezetek véleményét
kikérni.
(4) A HÖOK működésének
pénzügyi fedezetére az éves hallgatói normatíva országos keretösszege
másfél ezrelékének megfelelő összeget kell az Oktatási Minisztérium fejezetében
előirányzatként biztosítani.
(5) A felsőoktatási
intézmények doktori képzésben részt vevő (a továbbiakban: doktorandusz)
hallgatóinak képviseletét a Doktoranduszok
Országos Szövetsége látja el. A testület a doktoranduszok sajátos
– kutatói és oktatói feladatokból fakadó – helyzetét érintő kérdésekben
véleményt nyilváníthat, illetve javaslatot tehet a felsőoktatást irányító
közigazgatási és egyéb szervek részére.
72.
§
A Kormány a felsőoktatással kapcsolatos feladatai körében
e) meghatározza a doktori képzés, a doktori fokozat odaítélésének eljárási
szabályait, a képzésben résztvevők és a doktorok jogait és kötelességeit;
81.
§
(1) A MAB
a) jóváhagyja a doktori iskolák működését, és dönt arról, hogy az egyetem
melyik tudományterületen, azon belül mely tudományágban folytathat doktori
képzést, ítélhet oda doktori fokozatot;
b) állást foglal olyan kérdésekben, amelyek e törvény végrehajtása során
az oktatás minőségét érintik.
(2) A MAB az oktatási
miniszter, az FTT vagy felsőoktatási intézmény felkérésére véleményt nyilvánít
a) felsőoktatási intézmény létesítéséről, illetőleg elismeréséről;
b) kar létesítéséről, illetőleg elismeréséről;
c) a képesítési követelményekről;
d) alapképzésben a szakindítási engedély megadásáról;
e) az egyetem doktori, illetőleg habilitációs szabályzatáról;
f) arról, hogy a felsőoktatási intézményekben mely tudományágban, illetőleg
művészeti területen vannak meg a feltételek a szakirányú továbbképzés,
illetőleg az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés indításához
és folytatásához;
g) a kreditrendszer alkalmazásának szabályozásáról;
h) külföldi felsőoktatási intézmény magyarországi működésének engedélyezéséről;
i) az oklevelek honosításáról, illetőleg egyenértékűsítéséről szóló nemzetközi
egyezmények tervezetéről;
j) az egyetemi, illetve a főiskolai tanárok kinevezéséről a 17. § (4)
bekezdése, illetve a 18. § (2) bekezdése alapján.
(3) A MAB a felsőoktatási
intézmény felkérésére közreműködik a doktori vizsgabizottságok és a habilitációs
bizottságok külső tagjainak kijelölésében.
(4) A MAB rendszeresen,
de legalább nyolcévenként hitelesíti (akkreditálja) az egyes felsőoktatási
intézményekben a képzés és a tudományos tevékenység minőségét. Az alapképzési
és a szakirányú továbbképzési szakok, továbbá az akkreditált iskolai rendszerű
felsőfokú szakképzések, valamint a doktori iskolák működése alapján véleményt
nyilvánít arról, hogy az egyetemen mely tudományterületen, művészeti területen,
főiskolán mely tudományágban, művészeti területen van meg az alapképzés,
a szakirányú továbbképzés, az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú
szakképzés, továbbá a doktori képzés feltétele. Az oktatási miniszter
felkérésére soron kívül folytatja le az említett körbe tartozó és felkérésben
megjelölt vizsgálatot, és adja meg értékelését. Ha a MAB azt állapítja
meg, hogy a képzés színvonala miatt a felsőoktatási intézmény vagy annak
bizonyos szakjai, programjai nem felelnek meg a képzési célnak, dönt a
doktori iskola működésének felfüggesztéséről, illetve javaslatot tesz
a) az adott szakon (szakokon) a záróvizsgáztatási és oklevél kiadási jog
gyakorlásának meghatározott időre történő felfüggesztésére vagy visszavonására,
illetve nem állami intézmények esetében az állami elismerés visszavonására;
b) a felsőoktatási intézmény megszüntetésére vagy az állami elismerés
visszavonására;
c) a szükséges intézkedések végrehajtásának meghatározott időn belüli
ellenőrzésére.
(5) A MAB az akkreditációs
értékeléshez bekérheti az intézmény képzési és tudományos tevékenységére
vonatkozó adatokat. Megvizsgálja az 59. § (3) bekezdésében foglaltak szerinti
jelentést az intézmény működésének és tevékenységének szempontjából, és
felhasználja azt az intézmény következő akkreditációs értékelése folyamán.
(6) A MAB ügyintézésének
feladatait titkárság látja el. A titkárság vezetőjét – a MAB elnökének
egyetértésével – az oktatási miniszter nevezi ki és menti fel, és adja
ki részére a magasabb vezetői (főtitkári) megbízást. A titkárság dolgozói
közalkalmazottak, a velük kapcsolatos munkáltatói jogokat – a gazdasági
igazgató esetében a kinevezés és felmentés kivételével – a főtitkár, a
főtitkár esetében – a kinevezés és a felmentés kivételével – a MAB elnöke
gyakorolja. A titkárság vezeti az országos habilitációs és az országos
doktori nyilvántartást, amelyek nyilvánosak.
(7) A MAB az (1),
(2), (3), (4) bekezdésekben foglalt feladatai ellátásának módjáról és
követelményeiről részletes folyamatleírást és eljárási időtartamot is
tartalmazó eljárásrendet, valamint akkreditációs követelményrendszert
dolgoz ki. A kidolgozott eljárási rendet és követelményrendszert nyilvánosságra
hozza. Ezen szabályok megsértése esetén az Oktatási Minisztérium az eljárás
megismétlésére kötelezheti a MAB-ot.
83.
§
(1) Felsőoktatási
intézménybe
a) alapképzésre és akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzésre
érettségi bizonyítvánnyal, illetőleg azzal egyenértékű középiskolai végzettséget
tanúsító bizonyítvánnyal, továbbá felsőoktatási intézményben szerzett
oklevéllel;
b) szakirányú továbbképzésre felsőoktatási intézményben szerzett és az
adott felsőoktatási intézmény által meghatározott egyetemi vagy főiskolai
oklevéllel;
c) doktori képzésre egyetemi oklevéllel vagy azzal egyenértékű oklevéllel
lehet jelentkezni.
(2) A felsőoktatási
intézmény jelen törvényben és a kormányrendeletben meghatározott
kivétellel köteles a jelentkezők számára felvételi vizsgát tartani.
(3) Az ötévesnél hosszabb
tanulmányi idejű egyetemi képzés alatt kivételesen engedélyezhető a doktori
tanulmány megkezdése, ha a hallgató már a doktori képzés szakterületének
minden tárgyából vizsgát tett.
(4) A felsőoktatási
intézmény a felvételi eljárás keretei között a felvételt az (1)(2)
bekezdésben meghatározott feltételeken túl külön jogszabályokban
meghatározott módon további követelményhez, különösen az érettségi
minősítéséhez, a középiskolai tanulmányok, illetve középiskolai tanulmányi
versenyek, továbbá az e törvény szerinti akkreditált iskolai rendszerű
felsőfokú szakképzés során elért eredményekhez, alkalmassági vizsgálatokhoz,
munkaviszonyhoz, meghatározott munkakör betöltéséhez, meghatározott időtartamú
szakmai gyakorlathoz, végzettséghez kötheti. A felsőoktatási intézmény
a felvételi vizsgakövetelményeket legalább két évvel, az egyéb feltételeket
legalább egy évvel a bevezetésük előtt nyilvánosságra hozza. A költségtérítéses
képzésre jelentkezők részére a felvételi eljárás keretei között
a felvételi vizsga követelményeinek meghatározása a felsőoktatási
intézmény hatásköre.
85.
§
(7) A doktori képzésben
a tanulmányi idő tartama három év.
A
doktori képzés és fokozatszerzés
91. §
(1) Az egyetem doktori
képzésre és doktori fokozat odaítélésére azon a tudományterületen, illetőleg
tudományágban jogosult, amelyben arra való alkalmasságát a MAB állásfoglalásában
elismerte.
(2) A doktori képzés
szervezésére és a fokozat odaítélésére az egyetem doktori tanácsot hoz
létre; nagylétszámú egyetemeken a doktori tanács karonként és szakonként
is létrehozható. A doktori tanácsnak tanácskozási jogú tagja a doktori
képzésben részt vevő hallgatók által választott egy képviselő.
(3) A doktori tanács
valamennyi tagjának doktori fokozattal kell rendelkeznie; a tanács tagja
lehet az is, aki az egyetemnek nem dolgozója.
(4) A doktori eljárásban
nem vehet részt az a személy, aki a pályázóval függelmi, hozzátartozói
viszonyban van, vagy akitől az ügy tárgyilagos elbírálása egyéb okból
nem várható el.
92.
§
(1) A doktori fokozat
egyetemi szervezett képzésben való részvétel keretében, illetve egyéni
felkészülés alapján szerezhető meg.
(2) A doktori fokozat
megszerzésének feltételei:
a) az egyetemi doktori szabályzat alapján előírt kötelezettségek teljesítése,
továbbá a doktori vizsgák (szigorlatok) eredményes letétele;
b) az önálló tudományos munkásság – cikkekkel, tanulmányokkal vagy más
módon történő – bemutatása;
c) két idegen nyelvnek a tudományterület műveléséhez szükséges ismeretének
igazolása;
d) a fokozat követelményeihez mért tudományos feladat önálló megoldása;
értekezés, alkotás bemutatása; az eredmények megvédése nyilvános vitában.
(3) Az egyetem doktori tanácsa felmentést adhat bármely pályázónak a szervezett
képzésben vagy a képzés egy részében való részvétel alól.
93.
§
(1) Doktori szigorlatot
szigorlati (vizsga)bizottság előtt kell tenni. A szigorlati bizottságot
a doktori tanács doktori fokozattal rendelkező személyekből hozza létre.
A szigorlati (vizsga)bizottság legalább egyharmada az egyetemmel közalkalmazotti
jogviszonyban vagy munkaviszonyban nem álló külső szakember.
(2) A doktori munkát
bírálóbizottság előtt nyilvános vitában kell megvédeni. A doktori munka
bírálóbizottságának elnöke az egyetem szakmailag illetékes tanára; a bizottság
tagjait a doktori tanács – az (1) bekezdésben foglaltak értelemszerű alkalmazásával
– jelöli ki.
(3) A doktori fokozat
megszerzésére irányuló eljárásban hozott határozatok kizárólag jogszabálysértés,
illetőleg az egyetemi doktori szabályzat megsértése miatt fellebbezhetők
meg.
94.
§
(1) A doktori fokozat
odaítéléséről vagy elutasításáról központi nyilvántartást kell vezetni.
Ennek megszervezése a MAB feladata. A nyilvántartás mindenki számára nyilvános.
(2) A doktori képzés
és a fokozat odaítélésének részletes szabályait az egyetem doktori szabályzata
állapítja meg.
120.
§
(1) Művészeti
egyetem akkor létesíthető, illetve működhet, ha egy művészeti területen
legalább két szakon képes és alkalmas a 3. § (1) bekezdésének a)–e) pontjaiban
foglaltakra.
(2) A felsőoktatási
intézményekben oktatott művészeti tárgyak tekintetében a 3. § (1) bekezdés
d) és e) pontjában, illetőleg a 4. § c) pontjában, továbbá a 14. § (1)
bekezdés a) pontjában, valamint a 20. § (1)–(2) bekezdéseiben meghatározott
követelményektől el lehet térni. Ebben az esetben a megítélés alapja a
képzést folytató személy művészi teljesítménye.
(3) A művészeti egyetemeken,
illetőleg a művészeti karokon, továbbá az egyetemek művészeti szakjain
a doktori képzést mester-fokozattal záruló mesterképzés helyettesítheti,
amelynek időtartama legalább két év.
(4) A művészeti egyetemeken
folytatott habilitáció keretében a pályázónak oktatói és előadói képessége
mellett művészeti alkotóképességéről kell tanúbizonyságot adnia.
(5) A művészeti főiskolák
és egyetemek nappali tagozatára művésznövendék e törvény 83. § (1) bekezdésének
a) pontjától eltérően – a MAB egyetértésével meghatározott művészeti szakokon
– az érettségi bizonyítvány megszerzését megelőzően is felvehető, intézményi
döntés alapján.
2.
számú melléklet az 1993. évi LXXX. törvényhez
A hallgatók adatai
1. E törvény alapján
kezelt adatok:
a) hallgató
neve, születési helye és ideje, állampolgársága, állandó és ideiglenes
lakásának címe és telefonszáma;
b) a hallgatói
jogviszonnyal összefüggő adatok, így különösen
felvételeivel
kapcsolatos adatok,
a hallgató
tanulmányainak értékelése és minősítése, vizsgaadatok,
a hallgatói
fegyelmi és kártérítési ügyekkel kapcsolatos adatok,
a többi
adat az érintett hozzájárulásával;
c) a hallgató
részére a különböző juttatások (ösztöndíj, szociális támogatás, segély
stb.) megállapításához a szülő (eltartó) neve, állandó és ideiglenes lakásának
címe, telefonszáma, valamint a szülő (eltartó), illetve a hallgató jövedelmi
és szociális helyzetét igazoló adatok.
A mellékletben
felsorolt adatok statisztikai célra felhasználhatók, és statisztikai felhasználás
céljára személyazonosításra alkalmatlan módon átadhatók. A hallgatók nevét,
születési helyét és idejét tartalmazó adatokról készült nyilvántartás
adatait az Oktatási Minisztérium nyilvántartása számára az adatvédelmi
törvény rendelkezései szerint át kell adni.
2000.
évi XCVII. törvény a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény és
a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról
23.
§
(1) Ez a törvény a
kihirdetést követő 8. napon lép hatályba.
(2) A felsőoktatási
intézményeknek az Ftv. 51. §-ának (2) bekezdésében foglaltak szerinti
minőségbiztosítási rendszerüket 2001. december 31-ig kell bevezetniük.
(3) Ezen törvény 4.
és 5. §-át, továbbá az Ftv. 74. §-a (1) bekezdésének s) pontját és az
Ftv. 81. §-a (2) bekezdésének j) pontját az e törvény hatálybalépésének
napján folyamatban lévő kinevezési javaslatok tekintetében abban az esetben
kell alkalmazni, ha az oktatási miniszterhez történő előterjesztés a hatálybalépés
napja után érkezett meg.
(4) A törvény hatálybalépésekor
az Ftv. 124/E. §-ának z) pontja szerint folyó távoktatási képzéseket 2002.
június 30-ig kell akkreditálni.
(5) E törvény 14.
§-ának (5) bekezdése 2001. január 1-jén lép hatályba.
(6) Az 1999. június
12-ig hatályos törvényi feltételeknek megfelelően kiadott, doktori programot
akkreditáló, doktori képzésre és fokozatadásra felhatalmazó MAB állásfoglalás
(a továbbiakban: akkreditált doktori program) alapján folytatott PhD és
DLA képzésre doktorandusz hallgatót utolsó alkalommal a 2000/2001-es tanévre
lehet felvenni, és a képzés legkésőbb 2003. december 31-ig folytatható.
A hallgató a 2003/2004-es tanévtől kizárólag akkreditált doktori iskola
keretében folytathatja tanulmányait.
(7) Az 1999. június
12-ét követően hatályos jogszabályi feltételek szerint kiadott doktori
iskolát akkreditáló MAB határozatban rendelkezni kell az akkreditált doktori
program alapján folytatott képzés lezárásának és a doktori fokozat odaítélésének
módjáról.
(8) Azon tudományterületen
és tudományágban, amelyben az egyetem akkreditált PhD, illetve DLA programmal
rendelkezett, de 2002. június 30-ig nem szerzett jogosultságot doktori
iskola működtetésére, valamint doktori, illetve mesterképzésre, valamint
fokozatadásra, e határidőt követően
a) PhD, illetve DLA fokozatadásra,
b) habilitációs eljárás lefolytatására, valamint
c) külföldön szerzett tudományos fokozat honosítására az egyetem nem jogosult.
1993.
évi CX. törvény a honvédelemről
92. §
(1) A szolgálati kötelezettség
keretében a hadköteles fegyveres vagy fegyver nélküli katonai, illetőleg
polgári szolgálatot teljesít.
|