|
Az
ELTE Irodalomtudományi Doktori Iskola Szakmai tárgyak programonként A
programoktól kapott tájékoztatás alapján Anglisztika és amerikanisztika
Germanisztika
Magyar és uráli irodalomtudomány (folklór) és könyvtártudomány
Szlavisztika
Romanisztika
Modern angol és amerikai irodalom A program által hirdetett általános
tárgyak: * Ajánlott a disszertációjukat amerikai témából készítő hallgatóknak / Recommended for students working on American topics ** Ajánlott mind angol, mind amerikai témán dolgozó hallgatóknak / Recommended for students irrespective of orientation (English or American)
P/IR/AIR/MOD-5 Irodalomtörténeti áttekintő előadás / Surveys: Lectures A nyitó előadások a romantika és a modernizmus elméleti összevetésével, a londoni avantgárd költők (Dowson, L. Johnson, Symons, Wilde) munkásságával foglalkoznak, ezt követi a modernség költészetbeli változatainak (Yeats, Hardy, imagizmus, Eliot, Kipling) áttekintése. Az „Auden-nemzedék” (Auden, Spender, MacNeice, Day-Lewis) útját, valamint a lényegét tekintve romantikus Dylan Thomas költészetének alakulását a második világháború utáni időszakot felölelően tárgyalja a kurzus. A háború utáni költők közül Larkin, Ted Hughes és Heaney állnak a figyelem középpontjában. P/IR/AIR/MOD-5 Irodalomtörténeti áttekintő előadás / Surveys: Lectures Az angol regény legújabb történetével foglalkozó előadások abból a szempontból vizsgálják a témát, hogy helytálló-e a vád, mely szerint a második világháború utáni évek művei provinciálisak, konzervatívok és a modernséggel szemben elutasítóak. Céljuk az, hogy bizonyítsák: a hatvanas években az angol regény alkalmassá vált a posztmodern életérzés kifejezésére, és bizonyos formai kísérletekkel hozzájárult a modern regényíró eszköztárának bővítéséhez. Ebben az összefüggésben lesz szó a nem brit, főleg az egykori gyarmati területekről származó írók munkásságáról. Az alábbi szerzők kiemelt figyelemben részesülnek: K. Amis, M. Bradbury, J. Braine, A. Burgess, L. Durrell, J. Fowles, W. Golding, K. Ishiguro, B. S. Johnson, D. Lessing, D. Lodge, I. Murdoch, S. Rushdie, A. Sillitoe, D. Storey és J. Wain. P/IR/AIR/MOD-6 Irodalomtörténeti áttekintő szeminárium / Surveys: Seminars A kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatót az amerikai modernizmus e kiemelkedő képviselőjének munkásságába. A vizsgálódás középpontjában a The Sound and the Fury, az As I Lay Dying, a Light in August és az Absalom, Absalom! című regények állnak. Jelentésüket formai sajátosságaikkal összefüggésben tanulmányozzuk. Faulkner eredetiségének felméréséhez a kontextust az amerikai Dél kultúrája, valamint a modernizmus klasszikusainak művészete szolgáltatja.
P/IR/AIR/MOD-7 Vers- és fordításelemző szeminárium / Close Reading: Poetry
Blake: Prophecies (G/S) Péter Ágnes csütörtök / Thu, 10:30–12, ADs 109 A szeminárium Blake legteljesebb prófétikus könyvének, a Jerusalemnek a tárgyalása köré szerveződik. Természetesen az értelmezés során szükséges lesz a korábbi próféciák felelevenítésére (The Book of Urizen) és a korabeli kéziratos anyag tárgyalására is. A platonikus, neoplatonikus, bibliai, ezoterikus hagyományok szerepének remélhetőleg épp akkora hangsúlyt sikerül majd adni, mint a történeti háttér által felvetett problémáknak, hogy közelebb férkőzzünk ennek a nehéz szövegnek a megértéséhez.
P/IR/AIR/MOD-8 Regényelemző szeminárium / Close Reading: Fiction A szeminárium, a szoros olvasás módszerével, az angol modernizmus egyik alapművéhez nyújt bevezetést. A szövegelemzést kiegészíti a tágabb összefüggések – hagyomány és újítás, mítosz, lélektan, nyelv és valóság stb. – vizsgálatával. Az egyes epizódok megbeszélése minden alkalommal rövid hallgatói bevezetővel kezdődik.
A szeminárium Thomas Hardy költői életművét vizsgálja. Hardy Yeats és Eliot mellett a huszadik századi angol költészet egyik kulcsfigurája, a modern költői attitűd és érvényes megszólalás társaiéval párhuzamos formáját dolgozta ki. A szeminárium során szisztematikusan, kötetről kötetre haladva végigolvassuk Hardy lírai életművét és elemzés alá vesszük filozófiájának, verstechnikájának, szókincsének, versszerkezeteinek és költői hangjának alakulását. Korlátozottan, de vizsgáljuk azt is, hogyan hatott a század későbbi költőinek, különösen Audennek és Larkinnak a költészetére.
P/IR/AIR/MOD-11–16 Disszertációs
témakonzultáció / Dissertation-Related Consultation E konzultáció keretében félévente 1 (a képzés folyamán összesen 5), 5000 szó terjedelmű, a készülő disszertáció részét alkotó dolgozatot kell benyújtani a témavezetőnek. A P/IR/AIR/MOD-16 A disszertációírás módszertana című szemináriumot (Dávidházi Péter) az őszi félévekben hirdetjük meg.
P/IR/MIR/KÖNYV-8 vagy 9 Könyv-, könyvtár- és sajtótörténet
P/IR/MIR/KÖNYV-12–16
Disszertációs témakonzultáció További információk: http://harleqin.elte.hu/ Az uráli népek folklórja és irodalma P/IR/MIR/URA-5 A finn regény az 1980/90-es években P/IR/MIR/URA-6 Az uráli folklór speciális kérdései
Csepregi Márta hétfő, 15–16:30, MUK 4/i fszt. 30. P/IR/MIR/URA-10 Uráli művelődés- és irodalomtörténet Domokos Péter hétfő, 13–14:30, MUK 4/i fszt. P/IR/MIR/URA-12–16 Disszertációs témakonzultáció témavezető Az orosz irodalom és kultúra Kelet és Nyugat vonzásában A program által hirdetett általános tárgy: Irodalomelmélet II. P/IR/SZL/KNY-5 Komparatisztika, recepcióelmélet és hatástörténet Műfordítói műhely Hetényi Zsuzsa A kurzus az 1941 utáni orosz irodalom szövegeire koncentrál, a hallgatók egyéni fordításainak elkészülte után ezeknek tartalmi elemzését, formai és nyelvi megbeszélését végzi párban, majd közösen. E félévben először nemcsak prózai, hanem lírai művek is szerepelnek. A fordítások megjelennek. Fordítandó szerzők: Galics, Szluckij, Ve. Jerofejev, Szorokin, M. Haritonov, V. Akszjonov, Mozsajev. P/IR/SZL/KNY-5 Komparatisztika, recepcióelmélet és
hatástörténet A kurzuson az 1941 utáni orosz irodalom évek óta készülő antológiáját készítjük elő kiadásra, A könyvben kb. 30 szerző és részletes ajánló bibliográfia szerepel majd. A magyarra fordított versek két nyelven szerepelnek, a bolognai rendszerű BA képzésben a XX. századi orosz irodalom oktatását szolgálja majd. P/IR/SZL/KNY-5 Komparatisztika, recepcióelmélet és
hatástörténet Műfordítástörténet, kritikatörténet. A magyarországi Gogol-, Lermontov-, Goncsarov-, Csehov-recepció története. Turgenyev-, Dosztojevszkij-, Tolsztoj-kultusz Magyarországon. Magyar írók – Babits Mihály, Füst Milán, Kuncz Aladár, Németh László, Márai Sándor – Dosztojevszkij-képe. A Nyugatban megjelent tanulmányok, cikkek, esszék az orosz irodalomról.
A 18–19. századi verselési stratégiák és alakzatok áttekintése mint a korszak orosz kulturális tudatának formái. A barokk költészet kultúra-központúsága: szintetikusság, ikonicitás és didaktika. Motívumrendszer és embléma-jelleg. A kelet- és közép-kelet európai költészeti rendszerek és alkotói attitűdök összekapcsolódásai és kölcsönhatásai.
A tanegység célja az egyes ukrán szépirodalmi művek onomasztikai szempontú vizsgálata (pl. Panasz Mirnij, Ivan Franko, Jurij Andruhovics műveiben.) Az onomasztika olyan interdiszciplináris tudomány, amely lehetővé teszi, hogy az irodalmi műveket olyan módszertani szempontból vizsgáljuk, amelyek a nyelvészeten kívül érintik az irodalomtudományt, a szemiotikát, a történettudományt, a földrajztudományt sőt még a közigazgatást is. A nyelvészeti szempontok alkalmazása során a neveket elsősőrban mint nyelvi jeleket vizsgáljuk, míg az irodalomtudományi szempontok érvényesítésekor a szépirodalmi művek hőseinek neveit, mint alakformáló eszközt elemezzük a foglalkozások során.
P/IR/SZL/KNY-8
Intermedialitás, intertextualitás és interkulturalitás A kurzus korabeli forrásanyagok elemzése és értelmezése alapján mutat be egy olyan kultúrtörténti korszakot, amikor az elméleti gondolkodás új irányai a korabeli új művészeti törekvések kritikai elemzéséből sarjadtak ki. Az elemzés tárgyát a következő irányzatok képezik: a szimbolizmus teoretikusainak művészetfilozófiai és kritikai tanulmányai (Vjacs. Ivanov, A. Belyj, M. Volosin, M. Kuzmin), tallózás a korabeli folyóiratok (Apollon, Veszi, Zolotoe Runo, Szevernye zapiski, Russkaja mysl) kritikai rovatából, az avantgarde művészet elméleti értelmezése és kanonizálása (Ny. Punyin, V. Kandinszkij, K. Malevics, I. Punyi ).
P/IR/SZL/KNY-8 Intermedialitás, intertextualitás és interkulturalitás
A kurzus A. Blok, Vjacs. I. Ivanov és Sz. Makovszkij egy-egy szövegének fordításán keresztül vizsgálja, hogy problémákkal találkozik az orosz „ezüstkor” művészetkritikai írásainak fordítója. Külön hangsúlyt kap a terminológiai, stilisztikai és nyelvhasználati kérdések elemzése, csakúgy mint az idézetek magyar nyelvre történő fordításának problémája.
P/IR/SZL/KNY-10 Műfajtörténet és narrációelmélet a XIX. és a XX. századi
orosz prózában A kurzus Nabokov regénypoétikájának alapmotívumát, a határok átlépését teszi aprólékos vizsgálat tárgyává, amelynek széles értelmezése az emigrációs élettapasztalattól a bűn elkövetéséig terjed. A Nabokov életműben elhelyezve két regény szövegét elemzi, a PhD programon eddig e tárgyban folyt kurzusok és vendégelőadások továbbgondolásával. A vizsgálódás a művek orosz és angol szövegét is figyelembe veszi. (Irodalom: Nabokov: Glory / Podvig Nabokov: Lolita).
P/IR/SZL/KNY-11–15
Disszertációs témakonzultáció P/IR/SZL/KNY-12 P/IR/SZL/KNY-15 P/IR/SZL/KNY-16 Doktori kollégium Magyar irodalom A programok által hirdetett általános
tárgyak: Első évfolyam:
P/IR/MIR/ELM-6 Az irodalomértés alapjai (hermeneutika és
irodalomesztétika)
P/IR/MIR/ELM-12 Disszertációs témakonzultáció Második évfolyam:
P/IR/MIR/ELM-8 Alakelmélet és kontextualizmus: az irodalmi
jelenség értelmezésének paradigmái és a nagy irányzatok tipológiája
P/IR/MIR/ELM-14 Disszertációs témakonzultáció Harmadik
évfolyam:
P/IR/MIR/ELM-16 Disszertációs témakonzultáció A tanegységek teljesítésének
módjáról a programvezető ad tájékoztatást. Összehasonlító irodalomtudomány Első évfolyam:
P/IR/MIR/KOM-6 Irodalom
és társművészetek
P/IR/MIR/KOM-12 Disszertációs témakonzultáció Második évfolyam:
P/IR/MIR/KOM-8 Összehasonlító
műfajtörténet
P/IR/MIR/KOM-14 Disszertációs témakonzultáció Harmadik évfolyam:
P/IR/MIR/KOM-10 Korszakok és irányzatok összehasonlító
kutatása
P/IR/MIR/KOM-16 Disszertációs témakonzultáció A tanegységek teljesítésének módjáról a programvezető ad tájékoztatást.
P/IR/MIR/REN-6 Textológia
P/IR/MIR/REN-8 Szövegolvasás P/IR/MIR/REN-12, 14, 16 Disszertációs témakonzultáció
P/IR/MIR/BAR-8
Az európai barokk
P/IR/MIR/BAR-12, 14, 16
Disszertációs témakonzultáció A magyar és európai felvilágosodás
P/IR/MIR/FELV-12 Disszertációs témakonzultáció Második
évfolyam:
P/IR/MIR/FELV-14 Disszertációs témakonzultáció Harmadik
évfolyam:
P/IR/MIR/FELV-16 Disszertációs témakonzultáció A tanegységek teljesítésének módjáról a programvezető ad tájékoztatást. Első évfolyam:
P/IR/MIR/ROM-6 A
romantika nemzetközi szakirodalma
P/IR/MIR/ROM-12 Disszertációs témakonzultáció Második évfolyam:
P/IR/MIR/ROM-8 Az
egyes műfajok nemzetközi szakirodalma: líraelmélet, narratológia, dráma
és színház P/IR/MIR/ROM-14 Disszertációs témakonzultáció témavezető Harmadik évfolyam:
P/IR/MIR/ROM-10 A
romantika korának művelődéstörténete
P/IR/MIR/ROM-16 Disszertációs témakonzultáció A tanegységek teljesítésének módjáról a programvezető ad tájékoztatást. A XX. század első felének irodalma. A Nyugat és kora Konzultációs rend és szemináriumok
P/IR/MIR/NYUG-6 Dokumentumok
(levelezések, kéziratos gyűjtemények)
P/IR/MIR/NYUG-12 Disszertációs témakonzultáció Második évfolyam:
P/IR/MIR/NYUG-8 Az
1820–1920 közötti korszak irodalma az elmúlt évtizedek hazai és nemzetközi
szakirodalmában
P/IR/MIR/NYUG-14 Disszertációs témakonzultáció Harmadik évfolyam:
P/IR/MIR/NYUG-10 Az
1930–45 közötti korszak irodalma az elmúlt évtizedek hazai és nemzetközi
szakirodalmában
P/IR/MIR/NYUG-16 Disszertációs témakonzultáció A
legújabb kori magyar irodalom Első évfolyam:
P/IR/MIR/JEL-6 A magyar irodalom
1945 és 1949 között
P/IR/MIR/JEL-12 Disszertációs témakonzultáció Második
évfolyam:
P/IR/MIR/JEL-14 Disszertációs témakonzultáció Harmadik évfolyam:
P/IR/MIR/JEL-10 Kísérletek
a műalkotás ontológiai elhelyezkedésének
P/IR/MIR/JEL-16 Disszertációs témakonzultáció Francia irodalom a középkortól a felvilágosodásig
P/IR/FR/KÖ-8
A középkori francia és okszitán udvari elbeszélés II. (K) P/IR/FR/KÖ-9 Textus és intertextus a középkori francia elbeszélő költészetben II. (K) P/IR/FR/KÖ-10 Vallás és etnikai identitás az ófrancia epikában II. (K)
P/IR/FR/KÖ-11–16
Disszertációs témakonzultáció Francia irodalom a felvilágosodástól napjainkig
P/IR//FR/FEL-6 A regény, az írója és az olvasója (G) Elbeszélő stratégiák a 20. századi francia regényben. A mintaszerző és a mintaolvasó.
P/IR//FR/FEL-12/14/16
Disszertációs témakonzultáció Italianisztikai irodalom- és művelődéstörténet Az olasz színház Goldonitól a XX. század közepéig Umberto Eco II.
Kelemen János Filozófiai Intézet A Földi Paradicsom funkciója és értelmezése a Színjátékban Formák és nyelvek a XX. század olasz költészetében L. B. Alberti művészeti traktátusai A kortárs latin-amerikai elbeszélő irodalom alkotásainak szövegvizsgálata P/IR/LAT-5 A spanyol prózaformák története II. P/IR/LAT-6 Irodalomelméleti irányzatok spanyol nyelvterületen II. P/IR/LAT-7 Spanyol nyelvű prózaszövegek elemzése II.
|