|
|
Az
ELTE Irodalomtudományi Doktori Iskola
kurzuskínálata
a 2003/2004. tanév tavaszi félévére
Általánosan
kötelező tárgyak
(szabadon választható a doktoriskola bármely programjának
kínálatából, lásd a szabályzatot)
IR-MR 210 Irodalomelmélet
I.
Hermeneutika és befogadáselmélet
Kulcsár Szabó Ernő
február
27.
március 12.
március 26.
április 23.
május 8.
Mindig
pénteken, 17 órától,
a Múzeum krt. 4/A épületben, a III. emeleti 329-es teremben.
Vizsgaidőpontok:
május
27.
június 24.
június 28.
július 1.
Mindig 9 óra, Múzeum krt. 4/A IV. emelet, Kulcsár Szabó Ernő szobája.
Feliratkozni nem kell.
Ajánlott
olvasmányok
Letölthető
pdf formátumban (Acrobat Readerrel olvasható!):
Friedrich D. E.
SCHLEIERMACHER, Hermeneutik, Hg. Heinz KIMMERLE, Heidelberg,
1974.
Wilhelm DILTHEY, A történelmi világ felépítése a szellemtudományokban,
Bp., 1974, 469–494.
BONYHAI Gábor, Régi és új hermeneutika, Helikon, 1981/2–3.
Filozófiai hermeneutika,
szerk. CSIKÓS Ella, LAKATOS László, Bp., 1990 [Gadamer, Bultmann és
Pannenberg írásai].
Jean GRONDIN, A hermeneutikai igazságfogalom kibontakozásáról,
Athenaeum, 1993/1., 221–232.
Luigi PAREYSON, Az interpretáció eredendő volta, Athenaeum, 1992/2.,
115–150.
Martin HEIDEGGER, Lét és idő, Bp., 1989, 264–313, 600–642.
Martin HEIDEGGER, Identität und Differenz, Pfullingen, Neske,
1999 (11. kiadás).
Heinz KIMMERLE, Philosophien der Differenz, Würzburg, Königshausen
& Neumann, 2000, 66–82.
Hans-Georg GADAMER, Igazság és módszer, Bp., 1984, 21–134, 191–217,
269–283, 305–339.
Peter SZONDI, Bevezetés az irodalmi hermeneutikába, Bp., 1996.
Hans-Georg GADAMER, Szöveg és interpretáció = Szöveg és interpretáció,
szerk. BACSÓ Béla, Bp., 1991, 17–44.
Emil STAIGER, Az interpretáció művészete, Athenaeum, 1995/1.,
87–108 és Levélváltás Martin Heideggerrel, Athenaeum, 1995/1.,
111–122.
Hans Robert JAUSS,
Recepcióelmélet–esztétikai tapasztalat–irodalmi hermeneutika,
Bp., 1997, 9–84, 320–372.
Hans Robert JAUSS, Probleme des Verstehens, Stuttgart, Reclam,
1999, 188–210.
Theodor W. ADORNO, Negative Dialektik, Frankfurt am Main, Suhrkamp,
1999, 354–381.
Wolfgang ISER, Az irodalom funkciótörténeti szövegmodellje = Olvasáselméletek,
szerk. DOBOS István, Debrecen, Kossuth, 2001, 153–181.
KULCSÁR SZABÓ Ernő, Irodalom és hermeneutika, Bp., Akadémiai,
2000, 15–78.
Northrop FRYE, The
Great Code. The Bible and the Literature, New York, 1982.
Klaus SEELAND, Interkultureller Vergleich, Würzburg, Königshausen
& Neumann, 1998, 13–95.
Gottfried BOEHM, A kép hermeneutikájához, Athenaeum, 1993/4.,
87–111.
Rezeptionsästhetik,
Hg. Rainer WARNING, München, 1975.
Paul RICOEUR, Struktúra és hermeneutika, Helikon, 1976/4.
Karlheinz STIERLE,
Ästhetische Rationalität, München, Fink, 1997, 11–100.
Odo MARQUARD, Abschied vom Prinzipiellen, Stuttgart, Reclam,
1995, 3–38, 117–138.
Günter FIGAL, Der Sinn des Verstehens, Stuttgart, Reclam, 1996
[A Modenität című fejezet, 112–131].
Paul DE MAN, Bevezetés = Olvasáselméletek, id. kiad., 404–420.
Hans Robert JAUSS, Levél Paul de Man-hez = Olvasáselméletek,
id. kiad., 421–428.
Friedrich A. KITTLER, Aufschreibesysteme 1800–1900, München,
Fink, 1995 (3. kiad.), 11–34.
Terry EAGLETON,
A fenomenológiától a pszichoanalízisig, Bp., Helikon, 2000, 53–82
[Fenomenológia, hermeneutika, recepcióelmélet].
Richard ACZEL, A
történelmi patetikus, Literatura, 2003/3., 246–252.
Joachim JACOB: Verstehen konstruieren =
Einführung in die Literaturwissenschaft, Hrsg. Miltos PECHLIVANOS,
Stefan RIEGER, Wolfgang STRUCK, Michael WEITZ, Stuttgart/Weimar, 1995,
324–339.
IR-MR 320
Irodalomszociológia
Somlai Péter
február 25.
március 24.
április 28.
május 19.
mindig szerda, 16 óra
Múk 4/A IV. emelet, az irodalomtörténeti könyvtár olvasóterme
Jó
tanács: mivel az indexet elég leadniuk március elején,
az aláírás megszerzésével nyugodtan várhatnak az első óráig.
Az
előadások tematikája
Letölthető
pdf formátumban is (Acrobat Readerrel olvasható!):
A.
Általános szociológia
A szociológia szemléletmódja: a szociológia tárgya,
kapcsolódásai más tudományokhoz; szociológiai elméletek és módszertanok
Népesedési folyamatok: születések, termékenység,
házasodás, halálozás, reprodukció; történeti és jelenkori népesedési
tendenciák Magyarországon és a világban; nemek és nemzedékek demográfiai,
szociológiai vizsgálata
Településszerkezet: a magyar településszerkezet
változásai a 20. században; a városiasodás új jelenségei a világon és
Magyarországon; regionalizmus
A gazdaság szociológiája: termelés, elosztás,
fogyasztás; munkamegosztás és tulajdon; a gazdasági szervezetek szociológiája;
állam és piac a kapitalizmusban és a szocializmusban; gazdasági növekedés
az ipari és posztindusztriális társadalmakban; gazdasági rendszerváltás
Kelet-Európában és Magyarországon
Egyenlőtlenség, rétegződés és osztályszerkezet:
társadalmi csoportok, osztályok és rétegek; modernizáció és funkcionális
differenciálódás; a társadalmi mobilitás fogalma és fajtái; szegénység
és egyenlőtlenség a modern társadalmakban; társadalmi mozgalmak és közélet
Uralom és kormányzat –
a politikai élet szociológiája: az uralom fajtái és
a legitim uralom típusai; az állam és a pártok szociológiája; közvélemény,
nyilvánosság és demokrácia; a politikai rendszer változásai Magyarországon
Kisebbségek: a faji és etnikai kérdés a történelemben;
a cigányok és a cigánykérdés Magyarországon; nemzetek és nacionalizmusok;
a zsidók és az antiszemitizmus
Család, rokonság, kortárs csoport: a családi élet
funkciói és szerkezetei; nukleáris család és rokonság; az elsődleges
szocializáció menete, szakaszai; a kortársak szerepe az egyedfejlődésben
Iskolai szocializáció: a tanulás modelljei; a
nevelés és a kulturális tőke újratermelése; a iskolarendszer és az iskolákon
belüli világ – „rejtett tanterv” és csoportszerkezet
Devianciák: a normatív rend – szabályok konstrukciója
és követése; a konformitás fokozatai; a devianciák előfordulása, statisztikája;
egyes devianciák a mai Magyarországon; a „címkézés” folyamatai
Világrendszer és globalizáció: világgazdasági
folyamatok – centrum és periféria a modern világrendszerben; „a fejletlenség
kifejlődése”; a médiák globalizációja
Ajánlott olvasmány:
ANDORKA Rudolf, Bevezetés a szociológiába, Bp., Osiris Kiadó,
1977.
B. Kultúra,
művészet, társadalom
Kultúra és társadalom:
kultúra és civilizáció; magaskultúra, műveltség, tömegkultúra; a
tudomány differenciálódása és a „két kultúra” elmélete; kulturális univerzalizmus
és relativizmus; a posztmodern és a multikulturalizmus
Kulturális egyenlőtlenségek:
a kultúra szerepe az osztálytagozódásban és rétegződésben; a kultúra
mint életmód; a kulturális javak eloszlása; a tőkefajták és a kultúra
mint tőke; a kulturális egyenlőtlenségek átörökítése
Tömegkommunikáció
és nyilvánosság: a tömegkommunikáció közegei és eszközei a sajtótól
az elektronikus médiumokon át az internetig; a propaganda, a reklám
és a kultiváció elmélete; a társadalmi látásviszonyok alakulása és a
nyilvánosság
Művészet- és
irodalomszociológia: a
művészek és írók társadalmi helyzete a modern társadalmakban; a műalkotások
és irodalmi művek tartalmi és formai jellemzőinek társadalmi összefüggése;
az „irodalmi műveltség” – kiadás és terjesztés, könyvkultúra, kritika,
közönség
Követelmények
A
hallgatók recenziót írnak egy szabadon választott szociológiai munkáról.
Ajánlott
irodalomjegyzék recenzálásra
Tömegkultúra, kultúrakutatás,
művészetelmélet
Max HORKHEIMER,
Theodor Wiesengrund ADORNO,
A felvilágosodás dialektikája, Bp., Gondolat–Atlantisz, 1990.
Theodor Wiesengrund
ADORNO, A művészet és a művészetek, Bp., Helikon, 1998.
David RIESMAN, A
magányos tömeg, Bp. (több kiadás).
Michael S. STEWART,
Daltestvérek. Az oláhcigány identitás és közösség továbbélése a szocialista
Magyarországon, Bp., T-Twins, 1994.
Abraham MOLES, A
giccs, Bp., Háttér Kiadó, 1996.
KAPITÁNY Ágnes,
KAPITÁNY Gábor, Beszélő házak, Bp., Kossuth Kiadó, 2000.
Tömegkommunikáció,
nyilvánosság
Jürgen HABERMAS,
A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása, Bp., Századvég,
1993.
Christopher LASCH,
Az önimádat társadalma, Bp. (több kiadás).
George GERBNER,
A média rejtett üzenete, Bp., MTA–ELTE, 2000.
Pierre BOURDIEU,
Előadások a televízióról, Bp., Osiris, 2001.
Irodalomszociológia
Leo LÖWENTHAL, Irodalom
és társadalom, Bp., Gondolat Kiadó, 1973.
KAMARÁS István,
Utánam olvasó! A Mester és Margarita fogadtatása, értelmezése és
hatása Magyarországon, Bp., Múzsák, 1986.
Szó – művészet
– társadalom, szerk. LŐRINCZ Judit, Bp., Múzsák, 1993.
Józsa Péter emlékkönyv,
szerk. S. NAGY Katalin, Bp., BME Szociológiai Tanszék, 1995.
SZEKERES Melinda,
A populáris regények világa, Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadó,
1998.
KAMARÁS István,
Olvasó a határon, Bp., Pont, 2002.
NAGY Attila, Háttal
a jövőnek? Középiskolások olvasás- és művelődésszociológiai vizsgálata,
Bp., Gondolat, 2003.
IR-ANMO 111 Alexander
Pope és az angol filozófiai költészet
Dávidházi Péter
csütörtök, 13:30, ADs 204/a.
Alexander
Pope and 18th-century English Philosophical Poetry
The course focuses
on Pope’s An Essay on Man, discussing it mainly in the context
of English philosophical poetry. After an introduction to Pope’s
work and the methodological approaches to philosophical poetry in general,
we shall proceed by exploring the main theological and philosophical
problems of “theodicy” in poetry from Virgil’s Georgicon
to Milton’s Paradise Lost. By comparing the invocation of Paradise
Lost and that of An Essay on Man, we discern both their common heritage
and their characteristic differences. This is followed by a systematic
close reading of all the four parts of Pope’s poem, making references,
whenever necessary, to other poetic and philosophical texts of the period
as well as to the subsequent reception history of the poem itself.
IR-ANMO 211 Az
amerikai reneszánsz filozófiája és irodalma
Sarbu Aladár
kedd, 10 óra, ADs 211.
The
Philosophy and Literature of the American Renaissance
The objective of
the course is to give a comprehensive picture of the literature, philosophy
and aesthetics of the American Renaissance, with a view to demonstrating
its precocious modernity. In order to establish the setting in which
that literature and that philosophy came to flourish, special attention
is paid to such observers of the political and cultural scene as Alexis
de Tocqueville, James Russell Lowell, George Bancroft, Orestes A. Brownson
and Walt Whitman. Transcendentalism, the leading philosophical movement
of the period, is studied in the principal writings of Ralph Waldo Emerson,
Henry David Thoreau and some minor but once important philosophers.
European cultural, philosophical and literary influences – Kant,
Coleridge, Carlyle, Wordsworth – are also taken into account.
Imaginative literature is represented by the prose fiction of Nathaniel
Hawthorne, Edgar Allan Poe, Herman Melville, and by the poetry of Emerson,
Thoreau, Poe, Jones Very and Whitman. The course is equally useful to
those studying Romanticism per se (both the English and American varieties)
and as an anticipation of major trends within the Modernist Movement,
particularly of Symbolism.
|